Nu är Sveriges största lussebak igång

Nu är Sveriges största lussebak igång

I Pågens bageri i Göteborg pågår nu vad som med största sannolikhet måste vara Sveriges största lussebak. Här bakas nu populära Gifflar Saffran och även Små Lussekatter med saffran – en klassiker i nytt format som lussekattsälskarna tagit till sitt hjärta.

Eva-Marie Åsberg, Platschef på Pågens bageri i Göteborg, njuter av den tidiga julkänslan när man nu börjat julbaket med både Små Lussekatter och Gifflar Saffran.

– Det är härligt när saffransdoften återigen sprider sig i bageriet och kanske är det så att vi runt den här tiden på året bakar med lite extra mycket kärlek.

Favorit hos lussekattsälskarna

När Pågen lanserade Små Lussekatter med saffran inför julen 2020 blev det en omedelbar succé. Redan de första veckorna tog nyheten täten i kaffebrödsförsäljningen i Sverige och överträffade alla förväntningar.

– Det var som om alla Sveriges lussekattsälskare bara gått och väntat på en klassiskt formad lussekatt i det lite mindre formatet, berättar Kristofer Malmström, Produktchef för Jäst Kaffebröd på Pågen.

Redo för säsongens alla fikastunder

Succén fortsatte även inför julen 2021 och blev ett kvitto på att man inte bara fått till rätt storlek utan även en fantastisk smak och konsistens – som är precis densamma i år.

– Många upplever det som perfekt att ha en påse hemma till adventstidens alla fikastunder. Goda och saftiga, som dessa lussekatter är i flera dagar, säger Kristofer Malmström.

Fakta Lussekatter

På Luciadagen 2021 åt 55 procent av svenskarna minst en lussekatt. Lägger man till alla lussekatter som äts säsongens övriga dagar blir det ganska många miljoner.

Lussekatten har sina rötter i Holland och norra Tyskland där det finns ett jäst sött julbröd kallat duivekater. Det kom sannolikt till Göteborg med holländare på 1600-talet. När bullarna kopplades till Luciafirandet blev namnet lussekatter, och i slutet av 1800-talet började man smaksätta bullen med saffran. (Källor: Sveriges bagare och konditorer samt Nordiska museet.)

Berith Apelgren, Informations- och hållbarhetschef
berith.apelgren@pagen.se eller på tel 040-672 81 07

Pågen är Sveriges ledande bageri inom förpackat färskt bröd, jäst kaffebröd, skorpor, korv- och hamburgerbröd som är naturligt goda. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878 och idag bakar vi ca 60 olika produkter. Vi omsätter 3,4 miljarder SEK och har drygt 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se