Pågen i Almedalen för att bidra i debatten om hur vi minskar svinn av bröd

Matsvinn är en av livsmedelsbranschens största hållbarhetsfrågor och också ett av Pågens mest prioriterade hållbarhetsområden. Bröd är ett klimatsmart val med låg miljöpåverkan, men som andra färska livsmedel något det slängs relativt mycket av. För att minska matsvinnet krävs att såväl branschen, handeln och konsumenterna hjälps åt. Pågen välkomnar en debatt och ser ett behov av ökad samverkan i branschen för att kunna lösa utmaningarna.

• -Vi på Pågen vill göra allt vi kan för att minska svinnet. Vi bakar färskt, gott bröd för att det ska ätas, och inte slängas, säger Anders Carlsson Jerndal, VD på Pågen. För att hitta långsiktiga lösningar i matsvinnsfrågan krävs samverkan mellan brödbranschens olika aktörer. Det är avgörande att vi inte styrs av kommersiella intressen utan har ett öppet sinne med fokus på att minska svinnet, om vi ska lyckas.

Det har nyligen publicerats en rapport från Borås Högskola och SLU om var svinn av bröd uppstår. I rapporten dras slutsatsen att den affärsmodell som kallas ”fullservicemodellen”, är den affärsmodell som leder till onödigt stor mängd svinn och returer av bröd. Fullservice innebär att det är bagerierna som ansvarar för ordertagning, påfyllnad i butikshyllan och att ta hand om de bröd som inte säljs. Det finns andra affärsmodeller såsom ”kajleverans”, vilken innebär att bagerierna endast hanterar själva brödleveransen till butik.

Tvärtemot rapportens slutsats, så visar marknadsdata att fullservicemodellen är den modell som lyckats bäst med att hålla svinnivåerna nere och har lägst returandel i förhållande till antalet sålda bröd. Pågen och branschen tar därför avstånd från rapportens slutsats om vilken affärsmodell som bäst skulle minska svinnet av bröd, och kan endast uppfatta den som starkt vinklad utifrån kommersiella intressen.

• -Som fullserviceleverantör erbjuder vi så färska bröd som möjligt och arbetar med ett effektivt hyllsortiment, eftersom det är det bästa sättet att hålla andelen returbröd nere. Det är istället butiksbakat bröd som står för störst andel returer sett till sin försäljningsandel. Skulle hela marknaden byta till den affärsmodell rapporten förordar, skulle returerna tvärtom öka med ca 8.000 -10.000 ton bröd per år. Därför är det är av yttersta vikt att riktiga slutsatser dras för att vi ska uppnå ett minskat svinn av bröd, säger Anders Carlsson Jerndal.

Pågen arbetar sedan länge aktivt med att bidra till att minska svinnet i alla led. Både vad gäller att minimera resterna i bageriet och för att se till att det blir så lite returbröd som möjligt från butikerna, bl.a. genom att prioritera färskhet och lång hållbarhet. Pågen arbetar också med ständig sortimentoptimering i butikshyllan baserad på konsumenternas efterfrågan, samt att återvinna och skapa ett hållbart kretslopp av det svinn som trots allt uppstår.

• -Vi är övertygade om att det är bättre att vi ser till att överblivna bröd återvinns i vårt kretslopp och blir jäst, djurfoder eller bioetanol, än att butikerna tar svinnet till förbränning eller rear ut gammalt bröd som ökar matsvinnet i hemmen, säger Anders Carlsson Jerndal.

Den 2 juli deltar Pågen i paneldebatten ”Brödbusar är vi allihopa” i Visby, med förhoppning om en konstruktiv debatt som ett led i ökad samverkan för att minska svinnet i branschen. Mer om Pågens arbete för att minska matsvinnet finns att läsa i Pågens Hållbarhetsredovisning.

För ytterligare information, kontakta: Pågens Informationschef på 040-672 81 07 eller berith.apelgren@pagen.se.