Surdeg och rapsolja från Österlen i Pågens nya nordiska bröd

Att äta lokalt och närodlat är en stark mattrend och Pågen har till sina nya bröd därför hämtat smakinspiration från Sverige och Norden. Resultatet är en serie bröd med ett tydligt nordiskt tema, bakade med surdeg och kallpressad rapsolja från Österlen.

Aldrig har vårt intresse för mat och hälsa varit större och det finns en ökad nyfikenhet inför lokala svenska råvaror som både smakar och gör gott. Pågen, med bas i Skåne, har därför låtit sig inspireras av sin omgivning i sitt nya brödkoncept, Pågens Surdegsbröd. Med sädesslag som nordisk fullkornsråg mald i Pågens egna kvarnar, surdeg och kallpressad rapsolja från Gunnarshö gs Gård på Österlen, där man pressar höstraps från den egna och omgivande gårdar, har man tagit fram fyra olika bröd med nordiskt tema för den som vill göra naturliga och sunda val.

Kallpressad rapsolja kan sägas vara Nordens svar på olivolja och innehåller rikligt med antioxidanter, naturlig E-vitamin och Omega 3. Kallpressningen innebär att oljan skonsamt pressas ur fröet under låg temperatur och därmed behåller alla sina naturliga vitaminer och mineraler. Resultatet blir en karaktäristisk mjuk nötsmak och blommig doft som ger saftighet och god smak till brödet.

-  Svenskarna har tagit surdegen till sitt hjärta, men vi vet att man inte alltid hinner baka själv och då är vårt bröd ett bra alternativ. Det var härligt att kunna hämta inspiration från vår omgivning och ta fram naturligt sunda bröd med surdeg och fullkorn utan att för den sakens skull behöva tumma på den goda smaken, säger Boel Lagerwall, kommunikationschef Pågen.

Pågens nya surdegsbröd lanseras vecka 19 och finns i fyra smaker; Surdegsbröd LantGoda, Surdegsbröd KärnSund, Surdegsbröd DinkelGlädje och Surdegsbröd RågLycka. Bröden, som alla är nyckelhålsmärkta, har rekommenderat cirkapris mellan 22.50 - 26,50 kronor.

Fler bilder finns på www.mynewsdesk.com/se/pressroom/pagen_ab/image/list

För ytterligare information, var vänlig kontakta: Boel Lagerwall, kommunikationschef, 040 32 39 90, boel.lagerwall@pagen.se

Pågen AB är Sveriges ledande bageri. Vi är ett familjeföretag vars bagartradition började redan 1878. Varje dag förser vi brödälskare över hela Europa med Pågen® bröd, Gifflar™ och KRISPROLLS® skorpor. Vi omsätter 2,7 miljarder SEK och har 1400 medarbetare som bakar med kärlek. Läs mer på www.pagen.se