Välj bröd med hjärtat. Ny märkning hjälper oss äta gott och nyttigt

Pågen har tagit fram en ny hälsomärkning. En hjärtsymbol som visar vägen till ett nyttigare alternativ i bröddisken. ”Gott & nyttigt.” I hjärtat framgår det tydligt hur mycket fullkorn och kostfiber brödet innehåller. – I höst lanserar vi två nya fullkornsbröd med den nya märkningen, Javisst, med 50 % fullkorn, och Kärnfull, som innehåller 70 % fullkorn, säger Pågens marknadschef Anna Holmberg. – Dessutom har vi förbättrat recepten på några av våra befintliga fiberrika bröd, bl a på Pågen Lingongrova, för att de ska kunna få den nya märkningen, fortsätter Holmberg. Målet är att 40 % av våra bröd ska få bära det nya hjärtat. Hälsotrenden i Sverige har påverkat konsumtionen av bröd. Många frågar efter goda och nyttiga bröd. Enligt AC Nielsens marknadsstatistik har försäljningen av grovt bröd ökat med 86 % de senaste fem åren. Men det är ofta svårt att snabbt hitta bröd som innehåller mycket fullkorn och kostfiber i överfyllda bröddiskar. Den nya hjärtsymbolen syns tydligt på varje förpackning och underlättar valet av ett gott och nyttigt alternativ i bröddisken. – Brödet ska innehålla minst 25 % fullkorn och 6 % kostfiber för att få lov att bära den nya hjärtsymbolen. Naturligtvis kan både fullkorns- och kostfiberhalten i ett hjärtmärkt bröd vara betydligt högre än så. Men det är minst lika viktigt är att brödet smakar gott, understryker Anna Holmberg. Gott och nyttigt! Annars väljer många att avstå. Nya fullkornsbröd med hjärtmärkning Nyligen lanserade Pågen Javisst Fullkornsbitar som följs i november av nya Pågen Kärnfull. Båda bröden får den nya hjärtmärkningen. Kärnfull är ett enastående mjukt och saftigt rågbröd med 70 % fullkorn och 8 % kostfiber och smaksatt med solrosfrön och tranbär. Mer fullkorn i favoritbrödet Pågen Lingongrova, Sveriges mest sålda bröd, har också fått lite extra fullkorn, så nu kan storsäljaren märkas med det nya hjärtat. Receptet har utvecklats under noggranna tester så att den uppskattade smaken inte påverkas. Lingongrova innehåller nu 25 % fullkorn och 6,5 % kostfiber. – Det är roligt att vi har lyckats med utmaningen att förbättra favoritbrödet Lingongrova, samtidigt som smakpanelen lovordar den nya sammansättningen, betonar Anna Holmberg. Fler bröd med hjärtat I november kommer ytterligare bröd att hjärtmärkas: Pågen Kornelle, Fullkorn Plus, Energi, Njuta och Guldkorn. I början av 2007 får ännu några bröd den nya symbolen. Målsättningen är att 40 % av Pågens alla bröd ska ha den nya hjärtmärkningen och 80 % det välkända nyckelhålsmärket. Pågen är idag det ledande varumärket för mjukt matbröd, med en marknadsandel på drygt 33 procent. Åtta av Sveriges tio mest sålda bröd kommer från Pågen med Lingongrova som klar etta. För ytterligare information, kontakta: Georg Kittel, informationschef, telefon 040-32 36 30, 0707-77 66 36 Anna Holmberg, marknadschef, telefon 040-32 38 95, 0706-89 85 20 Pågen är Sveriges ledande bageriföretag med bagerier i Malmö och Göteborg och med totalt 1350 medarbetare. Omsättningen uppgår till 2 miljarder kronor. Pågen marknadsförs under devisen "Bakar med kärlek". Pågen har en uttalad embition att bli Nordens kvalitativt ledande livsmedelsföretag och lägger därför stor vikt vid innovationer. www.pagen.se.