Panghus förändrar den konservativa byggbranschen

Byggföretaget Panghus räds inte att utmana de gamla normerna i byggbranschen. De bygger prisvärda hus med hög ambition på arkitektur och bevisar dagligen att det är möjligt att bygga riskfritt i områden där andra byggföretag gör förlust.

– Vi har anställt väldigt bra och duktiga personer som är villiga att ta kampen och utmana branschen, säger Johan Magnusson, vd för Panghus.

För Johan Magnusson var det ett naturligt steg att för snart tio år sedan ta steget in i fastighetsbranschen. Hans kunskap började gro redan när han var barn.

– Jag kommer ifrån en mäklarfamilj och har vuxit upp med fastighetsdiskussioner vid matbordet. Jag fick med mig kunskapen om marknaden därifrån och hade utöver det ett stort intresse för design och form, säger Johan Magnusson.

Idén om Panghus tog sina första steg redan 2006 och två år senare var det första byggprojektet igång. Panghus har expanderat under årens lopp även om det ibland har varit tufft, speciellt under finanskrisen 2008. Johans starka tro på konceptet fick företaget att överleva och ligger till grund för många av deras framsteg.

– Till en början satt vi i små lokaler ute i Täby och för sju år sedan flyttade vi till Sveavägen. När jag hyrde kontoret sa folk: ”Är du inte klok? Ni är tre personer på 120 kvadratmeter”. Mitt svar var att jag tror på oss. Och nu har vi flyttat vår verksamhet till ännu större lokaler i Spårvagnshallarna, säger Johan.

Hemligheten bakom prisvärda hus

Panghus grundidé går ut på att förändra den konservativa byggbranschen genom att skriva nya spelregler. Panghus är beviset på att det går att bygga prisvärda arkitektritade hus med låga byggkostnader.

– Det första man lär sig på ekonomlinjen är att det bästa sättet att tjäna pengar är att dra ned på sina kostnader, det har blivit vårt mantra på Panghus. Vi ser möjligheter i tillväxtkommuner där flera andra byggföretag eller byggherrar inte får ihop sina kalkyler, säger Johan.

Hemligheten är att dagligen ifrågasätta sitt tillvägagångssätt för att inte fastna i gamla ogynnsamma processer. Det gäller allt ifrån personal, till material och byggteknik. Panghus har en egen fabrik i Litauen som bidrar till att de kan erbjuda hus av hög kvalitet. I nuläget håller de på att expandera fabriken för att ytterligare kunna öka sin produktionstakt.

– Vi kommer gå från att producera 130 hus om året till att i årsskiftet producera 250 hus. Inom två år kommer vi producera dubbelt så många. Det känns väldigt kul, säger Johan.

Husen präglas av effektiva planlösningar med stilsäker design. De jobbar med arkitekter som förespråkar funktionella och tidlösa hus.

– Vi jobbar mycket med enkla, fina och naturliga material. Vi använder oss av svenskt byggnadsmaterial och högkvalitativa materialval i husen, så som produkter från Smeg och karakteriserande stora fönster från Velfac. Det är väldigt viktigt för oss, säger Johan.

Orädda inför framtiden

Panghus befinner sig i en positiv spiral som löper i takt med dagens bostadsmarknad. Nyligen investerade de i mark i Mälardalen för ett nytt bostadsprojekt.

– Just nu köper vi in flera nya markområden, samtidigt som man inte ska få hybris för att marknaden är bra. Den kommer gå ner så småningom, men vi ser fram emot det. När det blir köparens marknad brukar de fokusera mer på pris och produkt. Då har vi en prisvärd produkt och vi tror på oss själva, säger Johan.

Moa Fabre

Presskontakt Sälj- och marknadskoordinator Försäljning, Marknadsföring, Press 0735-149 009