Hållbarhet på riktigt

Hållbarhet är troligen ett av de hetare nyckelorden här i Almedalen. Många seminarier handlar om olika aspekter av ekologisk, ekonomisk, och social hållbarhet. Det är verkligen hoppfullt! Hållbarhet är ju inte bara en miljöfråga utan i allra högsta grad en fråga om vår hållbarhet som människor. Hur uppnår vi hållbar hälsa och hållbara arbetsplatser och medarbetare?

Idag är stress och stressrelaterad ohälsa en av de större utmaningarna på många arbetsplatser. Det sägs att 80 procent av stressen uppstår utanför jobbet och är utom arbetsgivarens kontroll.

Samtidigt är stress helt individuellt. Det som är oerhört stressande för en medarbetare kan sakna betydelse eller till och med vara stimulerande för en annan. Så vad kan man som arbetsgivare göra för att hjälpa sina medarbetare till bättre psykiskt välbefinnande och öka företagets hållbarhet?

Att helt eliminera problem och stress på och utanför jobbet är omöjligt. Livet går upp och ner och utmaningar och kriser är oundvikligt, både på och utanför arbetet. Mycket av stressen handlar om att vi börjar tvivla på oss själva, tankarna börjar snurra om att vi inte duger och så ökar känslan av att tappa kontrollen och av att stressen blir övermäktig.

Det går faktiskt att åstadkomma stor förändring! Det går att förebygga ohälsa genom att rusta medarbetarna till ett bättre, mer funktionellt, förhållningssätt till sig själv och till det som händer. Vi kan lära oss att hantera stress och andra utmaningar så att vi fortsätter fungera och kan ta oss runt och igenom jobbiga perioder utan att vår hälsa hotas.

Så skapas hållbarhet på riktigt.