Nationalteaterns Rockorkester.

Nationalteaterns Rockorkester inviger Hasslöfestivalen med sin avskedsturné “Sista Chansen”!

Efter en fullständigt utsåld vårturné stod Nationalteatern nyligen på Sweden Rock Festivals största scen inför en publik på över 30 000. Torsdagen den 14 juli inviger bandet Hasslöfestivalen 2022.

- Det är vår största bokning till festivalens första dag någonsin, säger Malin Törnquist från arrangerande Paraply. Nationalteatern är en drömbokning för Hasslöfestivalen och en av de mest önskade akterna från vår publik. Vi är väldigt stolta över att deras avskedsturné får ett stopp hos oss på deras exklusiva sommarturné.

Nationalteatern bildades 1969, men då som en teatergrupp. 1980 skildes rockbandet från teaterverksamheten och blev Nationalteaterns Rockorkester. Debutalbumet "Ta det som ett löfte" släpptes 1972. Två år senare släpptes det numera legendariska albumet "Livet är en fest” och 1978 kom "Barn av vår tid”. Tre mytomspunna plattor som satt djupa spår i den svenska musikhistorien. Genom åren har fler än trettio personer varit en del av rockbandet Nationalteatern. 1971 anslöt Ulf Dageby och det är också han som skrivit flera av bandets mest älskade låtar. Bland annat "Barn av vår tid”, ”Bängen trålar”, ”Speedy Gonzales”, ”Vi fortsätter spela rock´n roll men vi håller på att dö” och "Livet är en fest”. Låtar som alla blivit djupt förankrade i den svenska folksjälen.

2002 spelades det in en tribute-skiva till Nationalteatern med namnet ”Nationalsånger - Hymner från Vågen och EPAs torg”. Några av artisterna som hyllade bandet var då The Ark, Regina Lund, Backyard Babies och Hellacopters.

2021 kom även den hyllade dokumentären “Vi är barn av vår tid” - en film om Nationalteatern.

Den 14 juli kliver Nationalteatern upp på vackra Parkscenen och inviger den 21:e upplagan av Hasslöfestivalen.