Heja Sverige

Under våren har de tränat stenhårt inför Special Olympics World Summer Games i Los Angeles sommaren 2015. Nu kommer tittarna få följa med på hela resan med den svenska truppen från uppladdning, träning och vardagsliv till guldjakten i USA. Heja Sverige startar måndagen den 7 september klockan 21.00 i TV4.

Special Olympics är en världsomspännande organisation som bedriver och utvecklar idrottsverksamhet för personer med utvecklingsstörning. Det finns verksamhet i 170 länder och inkluderar nästan 4 miljoner idrottsmän- och kvinnor med utvecklingsstörning. Vartannat år anordnas tävlingar där idrottare från världens alla hörn möts för att göra upp om de åtråvärda guldmedaljerna. På plats i Los Angeles i år var 61 deltagare i den svenska truppen som tävlade i 8 idrottsgrenar.

Under hösten kommer tittarna få följa flera av de färgstarka deltagarna i den svenska truppen när de tränar och laddar inför tävlingarna i Los Angeles. Bland annat sociala och omtänksamma Daniel som kämpar för att ta brunt bälte i judo, flytta hemifrån och drömmer om att hitta en tjej. Ricky & Jesper,dethandbollsspelanderadarparet som stöttar varandra i vått och torrt. Elin som tävlar i kula och spjut och hoppas på att få träffa USA:s president samt komma hem med guldmedalj.

Heja Sverige är en dokumentärserie om idrottens viktiga funktion, kärlek, vänskap och deltagarnas hårda slit för att nå sina mål.

– Det har varit väldigt roligt få jobba med det här projektet för deltagarnas historier berör verkligen, men framförallt är det fantastiskt att följa dess unga idrottares resa mot deras hittills kanske största sportsliga utmaning, säger Joel Bendrik, exekutiv producent TV4.

Heja Sverige produceras av Nordisk Film och sänds i 6 avsnitt med start den 7 september klockan 21.00 i TV4.

Några av deltagarna i Heja Sverige:

Daniel AnglénDaniel är 21 år, bor i Tyresö och tränar judo i Tyresö Judo till vardags. Han har just tagit studenten, ska flytta hemifrån i höst och ge sig ut i arbetslivet. Daniel tränar hårt för att lyckas ta brunt bälte i judo. Han har många vänner och brukar bland annat ge sig ut på buss-safari med bästa kompisen Mats. Han är en väldigt social person och drömmer om att träffa en tjej.

Thomas HamletThomas är 39 år och kommer från Mölndal. Inför Special Olympics träffar han Daniel på ett läger och de två blir goda vänner. Thomas är ”Mr Miyagi” för Daniel, och kan med sitt svarta bälte i judo stötta och hjälpa Daniel när han kämpar för att få brunt bälte.

Emra Bylbyli Emra är 30 år och bor i egen lägenhet i ett gruppboende i Rimbo. Han jobbar på Willys i Norrtälje. Han tränar i Roslagen SOL (Special Olympics) där man tränar fotboll, friidrott, innebandy, handboll och floorhockey. Tidigare har Emra vunnit massvis med medaljer i friidrott, men nu ska han delta som forward i fotbollslaget, och han är lagets stora stjärna. Han kämpar för att gå ner i vikt så att han ska orka springa mera, men det är svårt att hålla sig borta från pizza och hamburgare.

Keith SegerbladKeith spelar på backposition i samma lag som Emra. Han jobbar på en firma som heter Lättviktsmotor. Han tycker att Emra behöver gå ner i vikt för att bli en bättre fotbollsspelare, och vakar över både maten och träningen.

Elin ValborgElin bor i Rimbo utanför Norrtälje. Hon är 23 år, och är även hon aktiv i föreningen Roslagens SOL. Elin ska tävla i friidrott, i grenarna kula och spjut. Hon vill göra något stort för sitt land, och hoppas givetvis på att få träffa Presidenten och komma hem med guldmedalj.

Ricky Landgraff Ricky är 24 år och spelar handboll i Skuru IK, där han är lagkapten. Han spelar också i division 3 Skogås. Ricky har både körkort och jägarexamen och jobbar med att montera flaggstänger.

Jesper Eriksson NylundJesper spelar också handboll i Skuru IK. Han har Downs syndrom och älskar Disney-filmer, Melodifestivalen och dataspel. Jesper är bästa kompis med Ricky, som hjälper honom mycket i vardagen. De träffades på ett vattenskidläger för fyra år sen. Tillsammans är de även tränare för yngre barn som har Downs syndrom.

Thomas AnderssonThomas från Skövde är äldst i Special Olympics-truppen med sina 53 år. Han ska tävla i bowling och han är sponsrad av den lokala bowlinghallen så han kan komma och gå som han vill. Som barn var han mobbad på grund av sin funktionsnedsättning, och förstod att han var bra på att springa när han försökte komma undan sina mobbare. För Thomas är det en höjdpunkt i livet att få delta i Special Olympics. Det enda han är nervös för är hur han ska göra sig förstådd, för han har aldrig lärt sig engelska.

Mer om Special Olympics:

• breddidrott
  • special olympics
  • heja sverige
  • #hejaspecial
  • special olympics sweden
  • fotboll
  • friidrott
  • simning
  • unified
  • damfotboll
  • bowling
  • judo
  • golf
  • handboll
  • ridsport

Svenska Parasportförbundet och Sveriges Paralympiska Kommitté är ett av 70 Specialidrottsförbund (SF) inom Riksidrottsförbundet (RF) och administrerar idrott för personer med rörelsehinder, synskador och utvecklingsstörning inom 19 idrotter. Vi har ca 37 000 medlemmar organiserade i ca 480 föreningar. Parasportförbundet innehar även rollen som Sveriges Paralympiska Kommitté med ansvar för den paralympiska idrotten, som även inkluderar idrott organiserad inom ett antal andra SF. Vi leder också arbetet med Special Olympics Sweden, som är bredd- och motionsidrott för personer med utvecklingsstörning.