Parkers nya luftsparventil för blåspistoler sparar energi utan att kompromissa med prestandan

Parker Hannifin, global ledare inom rörelsekontroll, har nu presenterat sin innovativa luftsparventil HASV för användning med blåspistoler. HASV är konstruerad för att avge luftpulser i stället för kontinuerligt luftflöde, vilket kan minska luftförbrukningen med så mycket som 35 % samtidigt som blåseffekten ökar.

Blåspistoler används på de flesta fabriker över hela världen. Blåspistoler används i maskinverkstäder, tillverkningsanläggningar, monteringsanläggningar och elektronikfabriker för att avlägsna sådana föroreningar som damm, metallspån och vätska. Sådana verktyg matas normalt med kontinuerligt luftflöde, vilket inte är energieffektivt eller uppfyller dagens miljökrav. Parker har därför utvecklat luftsparventilen HASV, som genererar luftpulser samtidigt som tryckfallet minimeras tack vare den korta tid (30 ms) som luften inte är påslagen och renblåsningskapaciteten behålls.

HASV, som är det senaste tillskottet till de luftsparprodukter företaget lanserade 2015, är en kompakt enhet med hög effekt. Den representerar dessutom säker, lättanvänd och miljövänlig teknik. Alla fabriker och anläggningar kan nu enkelt gå över från kontinuerligt tryckluftflöde till luftpulser för att ge ett grönare intryck.

Man installerade 50 blåspistoler längs produktionslinjen på en provanläggning hos en kund i USA och fick utomordentligt resultat. Man beräknar att man vid ett tryck på 5 bar (0,5 MPa) och en total drifttid av 120 minuter per dag kommer att spara motsvarande drygt 50 000 kronor per år för el, baserat på 240 arbetsdagar om året.

Andra fördelar med luftsparventilen HASV, som inte kräver regulator, är att den ger lägre drifttid för kompressorn och lägre ljudnivå, samt lägre belastning på kompressorn och lägre underhållskostnader. Detta får man utan att blåstrycket eller flödet påverkas. Pulsfrekvensen kan ställas in mellan 5 och 15 Hz.

Användningsområden där man kan förväntas ha nytta av denna ventil är anläggningar där man har behov av att avlägsna metallspån från t ex igensatta hål i bearbetade arbetsstycken, såsom grenrör, motorblock och gjutna komponenter, samt anläggningar där man behöver avlägsna vatten eller lösningsmedel från komponenter eller produkter efter rengöring.

• pneumatik
  • tryckluft
  • underhåll

Parker Hannifins årliga försäljning på 11 miljarder USD verksamhetsåret 2016, gör oss till världsledande i teknologier inom ”motion and control” för entreprenadmaskiner, industri och flygindustri. Företaget bedriver verksamhet i 49 länder runt om i världen. Parker har ökat de årliga utdelningarna till aktieägarna i obruten följd under 60 räkenskapsår. Det gör Parker till en av de fem bästa företagen i S&Ps 500-index som ökat sin utdelning under en längre period. För mer information, besök företagets hemsida www.parker.com, eller hemsidan med aktieägarinformation www.phstock.com.

Tomas Jönsson

Presskontakt Industrial sales manager Nordic countries +46 709 - 77 52 76