Upplevelseparker får ny koncernchef

Upplevelseparker får ny koncernchef

Christer Fogelmarck, 41 år, har utsetts till ny koncernchef för Parks and Resorts som äger Gröna Lund, Kolmården med Vildmarkshotellet, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Christer är idag koncernens marknadsdirektör och tillträder den nya tjänsten den 1 januari 2014. Han efterträder Jan Roy, 65 år, som kommer att gå i pension.

I koncernledningen har Christer varit delaktig i utformningen av vår framtidsstrategi och kommande års investeringar. Med sin breda branscherfarenhet och uppskattade ledarskap är han rätt man att förverkliga våra planer, säger Johan Tidstrand, huvudägare i Parks and Resorts.

Christer Fogelmarck tillträder tjänsten som koncernchef den 1 januari 2014 och är fram till dess fortsatt verksam som koncernens marknadsdirektör. Han har en bakgrund som vd på event- och sponsorbyrån Eventum samt filmdistributören Atlantic Film. Genom åren har han också arbetat med affärsutveckling för bl. a Melodifestivalen, Stockholm Open, Live Nation, Blixten & Co och Stockholmsmässan.

Jag är peppad och hedrad över förtroendet att få leda det fortsatta utvecklingsarbetet tillsammans med alla fantastiska medarbetare. Dagligen slås jag av det starka engagemang och den kompetens som finns runtom i våra parker. Att vi dessutom har mycket långsiktiga ägare skapar enormt spännande förutsättningar för framtiden. Trots att vi gör så mycket bra saker, har vi massor som är ogjort, säger Christer Fogelmarck.

Christer efterträder därmed nuvarande koncernchef, Jan Roy, som går i pension. Jan Roy har arbetat närmare sju år inom koncernen, varav fem som koncernchef. Verksamheten har under dessa år haft en mycket positiv utveckling. Genom ett flertal stora investeringar och förvärv har Parks and Resorts utvecklats till Nordens största nöjesparkskoncern. Koncernen gästas idag av ca 3 miljoner besökare årligen med en omsättning på ca 950 miljoner SEK. Tillsammans med dotterbolagens vd:ar  inleds nu nästa fas i utvecklingen av parkerna.

Det känns förträffligt och naturligt att fasa ut nu. Christer och jag har arbetat tätt ihop under tre års tid och utöver lite pensionärsliv kommer jag att vara fortsatt engagerad som Senior Advisor till  oncernledningen, säger Jan Roy, avgående koncernchef.

För mer information kontakta Tina Landelius, Informationsansvarig Parks and Resorts, på telefonnummer 0703-490 377 eller email tina.landelius@parksandresorts.com.

Kategorier

Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där ca 2 200 säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. 2012 omsatte Parks and Resorts ca 920 miljoner SEK.

Annika Troselius

Presskontakt Informationschef Parks and Resorts 0708580050

Välkommen till Parks and Resorts!

________________________________________________________________________________________
Parks and Resorts är Nordens ledande aktör inom upplevelseindustrin. I gruppen ingår några av Sveriges mest populära resmål; Gröna Lund, Kolmården, Furuvik och Skara Sommarland. Utöver att leverera skratt och upplevelser till ca 3 miljoner besökare årligen, driver Parks and Resorts en rad olika forsknings- och bevarandeprojekt för utrotningshotade arters fortlevnad. Sedan 2012 har koncernen en egen serviceakademi där alla säsongsanställda utbildas i service och gästmöte. Parks and Resorts omsätter drygt 1,4 mdr SEK per år.

Parks and Resorts
Lilla Allmänna Gränd 9