Från 0 till 60 miljoner på 5 år

När hissföretaget Partille Hiss AB såg dagens ljus 2013 så intog de en underdog position på marknaden. Men siktet var inställt högt redan dag 1, detta har präglat den kraftiga tillväxtresa bolaget gjort sedan starten. Företaget har på 5 år både revolutionerat branschen samt tagit en marknadsledande position på marknaden för specialhissar och privat bostadsanpassning med fokus på tillgänglighet.

Kristallklar vision - Ingen trappa är för lång

När bolaget bildades var det helt okänt på marknaden och där samtliga konkurrenter funnits i branschen väldigt länge. Partille Hiss VD Lars Juhlin menar att det som särskiljde dem var stark entreprenörstänk och att arbeta med en genuin vision.

När vi startade 2013 så var det med kristallklar vision om att ingen trappa är för lång på riktigt och att vi måste vinna slutanvändarens hjärta för att skapa förtroende. Vi träffar trots allt människor i sin hemmamiljö och kanske under svåra eller tråkiga tider för den enskilde. Sedan 2013 har hela bolaget dedikerat sig till mantrat att ingen ska behöva flytta från sin bostad för att trappan står i vägen. Detta genomsyrar såväl vår personals insatser till vår produkt och sortimentsutveckling. När vi kom in i branschen var den rätt trött och hade fungerat på samma sätt i decennier, säger Lars Juhlin.

Fortsatt tillväxt med hissar för folkhemmet

Partille Hiss ser ljust på både marknaden som helhet till såväl deras egen framtid som ledande aktör. Det finns en stor andel 40-talister i samhället kombinerat med att människor idag har bättre hälsa och lever längre. Detta märker företaget av i andelen förfrågningar som kommer ifrån just denna grupp med personer som vill bo kvar i sin bostad, men som börjar se ett behov av exempelvis en stoltrapphiss.

Sören Schulz som är försäljningsansvarig i Stor Göteborg och Halland på Partille Hiss märker tydligt av trenderna på marknaden.

Vi erbjuder en möjlighet för människor att bo kvar i sitt hem utan att kompromissa på tillgängligheten. Idag genererar vi en stor mängd förfrågningar ifrån såväl slutanvändare till deras barn där son eller dotter letar efter en trapphiss till sina föräldrar. Förfrågningar från denna grupp är något som ökat radikalt de senaste åren och jag tror det handlar om att vi försöker avdramatisera hela situationen i all vår kommunikation runt bostadsanpassning och att installera en trapphiss. Våra lösningar är helt enkelt anpassade för att existera i de svenska folkhemmen och vi gör dem tillgängliga på marknaden. - Sören Schulz

Nu tar vi nästa kliv mot 100 miljoner

Framöver ligger ett starkt fokus på att göra hissarna ännu mer tillgängliga och köpbara på den privata marknaden. Detta ska göras genom smart finansiering och ökad marknadsinvestering. Bolagets mål är att nå 100 miljoner i omsättning inom 2 år.

Resan till 60 miljoner gick snabbt och jag tror att resan till 100 miljoner kommer gå ännu snabbare. Vilket också får effekten att väldigt många människor inom kort kommer att få mer frihet och rörlighet i sin vardag. Det tycker jag känns bra i hjärtat, säger Lars Juhlin

Utgången av 2017 ser ut att bli ett nytt rekordår vilket borgar för att Partille Hiss kommer nå sina omsättningsambitionen inom 2 år.

• trapphiss
  • bostadsanpassning
  • stoltrapphiss
  • tillgänglighet
  • specialhissar

Partille Hiss är ett företag inom hissbranschen. Våra anställda har en lång och gedigen yrkeserfarenhet och arbetar med både kommunal och privat bostadsanpassning i hemmet samt framkomlighet inom offentlig miljö. Företagets affärsidé är att alla personer med funktionshinder skall kunna fungera väl i vårt samhälle. Partille Hiss arbetar därtill även med plattformshissar enligt maskindirektivet till byggsektorn.

Lars Juhlin

Presskontakt VD