Paul Icaceta, Elisabet Abrahamsson och Uno Hallgren i de blivande Bed & Breakfast-lokalerna i Jonsereds fabriker.

De bäddar för framgång i Jonsereds fabriker

I samarbete med Partille kommun och Arbetsförmedlingen öppnar Le Mat, en franchisekedja för sociala företag, Bed & Breakfast med 27 gästrum i Jonsereds fabriker lagom till nästa sommars turistsäsong.
– Det är helt fantastiskt. Nu är vi framme vid det mål som vi satte upp för fyra år sedan, säger Uno Hallgren, entreprenör och med i den arbetsgrupp, bestående av representanter från näringslivet, arbetsförmedlingen och kommunens näringslivsenhet, arbetsmarknadsenhet och socialtjänst, som jobbat tillsammans för att realisera planerna på ett arbetsintegrerande socialt drivet företag i Partille.

Franchisekedja inom socialt företagande

Tanken är att skapa möjligheter för personer i Partille som av olika skäl står långt från den ordinarie arbetsmarknaden genom att utbilda dem inom entreprenörskap med målet att starta och driva ett riktigt företag. I sitt arbete har gruppen tagit stöd av Companion som jobbar med företagsrådgivning och hjälper sociala företag i Göteborgsregionen att komma igång.
– Vi kom fram till att någon form av gästnattsverksamhet kändes som en sympatisk inriktning för ett socialt drivet företag i Partille, säger Uno Hallgren.
Genom Companion fick arbetsgruppen kontakt med Le Mat, en franchisekedja inom socialt företagande med Bed & Breakfast runt om i Europa.
– Kedjan är etablerad i Sverige sedan sex år tillbaka och finns i Göteborg, Stockholm och Luleå och nu snart även här i Jonsered, säger Elisabet Abrahamsson franchiseledare på Le Mat Sverige som ser fram mot att få vara med och öppna ännu ett socialt drivet Bed & Breakfast nästa sommar.

1000 jobb i sociala företag 2020

Med medel från Europeiska Socialfonden genom EU-projektet ”1000 jobb i sociala företag” inom år 2020 som Companion leder och med Le Mat som partner kunde arbetsgruppen dra igång en tio månader lång entreprenörsutbildning för den berörda målgruppen i januari i år. Utbildningen ger teoretiska och praktiska kunskaper om gästnattsverksamhet och orientering inom hotellbranschen. Men kursdeltagarnas välbefinnande är också i fokus med ämnen som friskvård invävda i utbildningsblocken.

Deltagarna värvades genom informationsträffar för personer som Arbetsförmedlingen i Partille och kommunens socialtjänst haft kontakt med en längre tid och som inte kommit vidare i jobb eller utbildning.
– Vi träffade bortåt sextio personer. Runt fyrtio av dem tecknade sig för individuella intervjuer, Utifrån dem skapade en utbildningsgrupp med tjugo personer i olika åldrar och med kompletterande bakgrunder, säger Uno Hallgren.

Traineer med möjlighet till fast jobb

Den 28 oktober avslutas utbildningen högtidligen med diplomering av deltagarna. Men ingen rast eller ro väntar. Istället går Bed & Breakfast-projektet in i genomförandefas och utbildningsdeltagarna erbjuds fortsättning som traineer som på sikt kan bli tillsvidareanställningar.
– Medan Hantverkslokalers snickare bygger om lokalerna i Jonsereds fabriker till gästrum, blir det traineernas ansvar att göra allt från att planera inköp av möbler och material genom att ta in offerter från leverantörer till att skruva ihop och bädda hotellsängar inför öppnandet, säger Uno Hallgren.
En hotellchef med gedigen erfarenhet från branschen har anställts för att leda verksamheten och en ledningsgrupp med representanter från Le Mat, Companion och kommunen fortsätter att finnas med som stöd åt traineerna. Framåt är ambitionen även att ta in fler personer i verksamheten.
– De börjar då på samma sätt med arbetsträning som på sikt kan leda till en anställning, säger Uno Hallgren.

Företag med flera vinster

Ett arbetsintegrerande socialt företag har som mål att genom arbete och delaktighet integrera människor i samhälle och arbetsliv. Verksamheten står på två ben. Det ena är varan eller tjänsten som ska produceras och säljas. Det andra är att samtidigt skapa möjligheter för medarbetarna.
– Enkelt sagt jobbar sociala företag vinstinriktat istället för vinstmaximerat. Medarbetarnas hälsa och personliga utveckling är en lika viktig vinst som företagens ekonomiska framgång, säger Uno Hallgren.

Det lilla extra efterfrågas

Intresset för socialt entreprenörskap och att genom sitt företagande på olika sätt kunna bidra till positiv samhällsutveckling har ökat de senaste åren. Till exempel lägger fastighetsbolaget Hantverkslokaler som äger och hyr ut lokaler i Jonsereds fabriker stor vikt vid sin sociala varumärkesprofilering.
– Vi ser gärna entreprenörer här med lite annorlunda koncept som vill ge det lilla extra och ser fler värden med sin verksamhet än ren drift, säger Bertil Grauers, försäljnings- och marknadschef på Hantverkslokaler som äger och hyr ut lokaler i Jonsereds fabriker.

Perfekt tajming

Tanken om ett hotell, pensionat eller liknande som en del av utbudet i Jonsereds fabriker har funnits länge. När Uno Hallgren, efter tips från kommunens näringslivsenhet, kontaktade Bertil Grauers med idén om ett socialt drivet Bed & Breakfast var tajmingen perfekt.
– Vi erbjöds ett unikt koncept som passar väl in i vår företagsmix i fabrikerna och presenterades med en hållbar lösning på hotellfrågan just som vi hade lediga lokaler som passade för ändamålet, säger Bertil Grauers.
Bollen var i rullning och därefter skedde allting väldigt snabbt.
– Det är verkligen så att jag får nypa mig i armen. Vi hade den första kontakten i april i år, skrev hyreskontrakt i juli och flyttade utbildningen dit drygt en månad senare, säger Uno Hallgren.

Spänd förväntan

Överraskningen blev om än ännu större för de tjugo deltagarna på entreprenörsutbildningen som strax därefter kom tillbaka från sin verksamhetsförlagda sommarpraktik på Le Mats anläggningar i Göteborg och Stockholm.
– Första dagen efter sommaren gjorde vi en utflykt till Jonsereds fabriker. På plats släppte de nyheten om att våra planer på ett Bed & Breakfast verkligen blir av, berättar Paul Icaceta, en av utbildningsdeltagarna samtidigt som han vandrar runt i lokalerna som till nästa sommar ska ha förvandlats till 27 hotellrum och en verksamhet som han ska vara med och driva.
Den inledande chocken lade sig snabbt hos utbildningsdeltagarna och ersattes av glädje och spänd förväntan.
– De är riktigt taggade inför uppdraget. Det är väldigt roligt att deras och vårt arbete ger resultat och att allt det vi pratat om i teorin under det gångna årets utbildning nu blir på riktigt, säger Uno Hallgren.