Det är enkelt att sortera matavfall

Matavfall ger oss inte bara förnyelsebar biogas som bidrar till minskade koldioxidutsläpp, utan också biogödsel som återför viktig näring tillbaka till åkermarken– helt naturligt. Allt du behöver göra är att sortera ut ditt matavfall och lämna det i rätt sopkärl.

– När du sorterar ut ditt matavfall bidrar du till ett naturligt kretslopp som gynnar både klimatet och jorden, säger Björn Andersson, avfallsansvarig i Partille kommun.

Mindre miljöpåverkan

Biogas från en papperspåse med matavfall motsvarar 2,5 dl bensin. Jämfört med fossila bränslen ger biogas renare luft med färre skadliga partiklar och inga extra utsläpp av koldioxid. Matavfallet kan även bli klimatsmart biogödsel som gör oss mindre beroende av importerad fabrikstillverkad mineralgödsel med betydligt större, negativ miljöpåverkan.

"Gör det inte svårare"

Tillsammans med 27 andra aktörer deltar Partille kommun i kampanjen "Gör det inte svårare" för att visa att sortera ut sitt matavfall ett enkelt sätt att göra något bra för miljön och jorden. Kampanjen genomförs under 2019 av avfallsbolag, fastighetsbolag och kommuner i Västra Götaland och Skåne – tillsammans med Avfall Sverige.

Billigast att sortera ut matavfall

I Partille kommun är standardabonnemanget för sophämtning utsortering av matavfall. Det är också det billigaste abonnemanget som vi erbjuder våra kunder. Från och med februari hämtas matavfall och restavfall dessutom på samma dag i Partille. Det gör Renovas körningar både effektivare och miljövänligare. Läs mer på partille.se/sophamtning