Rondellängar – nödvändigare än rondellhundar.

Det surras om Partilles rondelläng

Upphöjd i en rondell mitt i Partille centrum böljar en sommaräng i miniatyrformat. Vi människor gör nog bäst i att avnjuta blomsterprakten på håll. Bin, fjärilar och andra flygfän räds däremot inte den stundtals hetsiga biltrafiken förbi platsen, utan landar med precision på den väldoftande och dovt surrande rondellängen redo för ett skrovmål.

Underhållsfria grönytor

– Med rondellängen har vi lyckats lösa flera parallella behov samtidigt, säger Andreas Bryngelsson, enhetschef för park/gata i Partille kommun.
Den aktuella rondellen har en hög kant som gör det tungt och svårt att använda gräsklippare i den. Med rondellängen behövs inte det. Då räcker det med att vi trimmar ner den en gång om året. Och då ängsblommorna kommer igen år efter år blir rondellen i stort sett underhållsfri.
– Medan rondellen tidigare täcktes av buskage som krävde skötsel för att det skulle se snyggt ut, sköter rondellängen sig själv i stort sett. Dessutom drar den till sig pollinerande insekter.

Billigare, bättre och finare

Försök med ängssådd görs på två ställen Partille centrum. Dels i rondellen mellan kommunhuset och Allum köpcenter och dels vid den nya trappan från Gamla Prästvägen ner mot Allum. Det kan bli aktuellt med ängssådd på fler ställen i Partille där det är besvärligt eller till och med riskfyllt att klippa eller på annat sätt underhålla grönytor.
– Från början var vår prio att förenkla och att minska behovet av underhåll på svårtillgängliga ytor. Men vi ser ju samtidigt att ängarna drar till sig massvis med bin och fjärilar, säger Andreas Bryngelsson och fortsätter:
– Rondellängen är ett bevis för att det går att göra något billigare, bättre och finare. Och ur ett biologiskt mångfaldsperspektiv är rondellängar helt klart nödvändigare än rondellhundar.