Bild: Anna Hult

Fem partillepedagoger nominerade till Guldäpplet

Bland årets nominerade till lärarstipendiet Guldäpplet finns fem pedagoger från Partille som på olika sätt utmärkt sig i sin undervisning.

Lärarstipendiet Guldäpplet delas årligen ut till en eller flera pedagoger som på olika sätt förnyat lärandet med stöd av IT i sin egen undervisning och inspirerat elever och kollegor i stort. Av totalt 100 nominerade pedagoger är hela fem verksamma i Partille.

– Jag är så glad och stolt både över de nominerade pedagogerna och för Partille! Vi har under flera år arbetat strategiskt kring hur undervisning och lärmiljöer kan utvecklas genom digitalisering, en klok och långsiktig satsning som kommer våra barn och elevers lärande till del. Extra roligt är att förskolan lyfts fram, säger Marika Abrahamsson, utvecklingschef på utbildningsförvaltningen i Partille kommun.

Digitala verktyg ett lärande i sig

Frida Lindén, pedagog på Vallhamra skola och utvecklingsledare i Partille kommun, är en av de nominerade.

– Härligt att vi återigen är många från Partille som är nominerade! Att arbeta med digitala verktyg är idag självklart och vi vässar hela tiden för att göra undervisningen relevant och engagerande. IT gör det lättare att anpassa uppgifter både på individ- och gruppnivå och möjliggör publicering och kommunikation på ett sätt som entusiasmerar och öppnar för nya perspektiv, säger Frida Lindén.

I Partille kommun finns ett tydligt digitalt fokus som öppnar upp för många nya möjligheter i skolundervisningen.

– Att använda digitala verktyg blir ett lärande i sig som tränar förmågor och leder till nya tankebanor som eleverna behöver som framtida samhällsmedborgare. Det är fantastiskt roligt att få vara med i den processen som lärare och utvecklingsledare! fortsätter Frida.

Finalister annonseras på Bokmässan

Nu återstår för Guldäpplets jury att utse årets finalister som kommer annonseras på Bokmässan i Göteborg den 28 september. Den eller de slutgiltiga vinnarna avslöjas i samband med en prisutdelning på Skolforum i Älvsjö den 30 oktober.