I höst ställer fotografen Annika Clarholm ut i stadsparken. Bild: Annika Clarholm.

Fotograf gör utställning om partillebor

Nu kan du vara med i höstens stora fotoutställning när Annika Clarholm, den prisbelönta Partillefotografen, i samarbete med Partille kommun gör en utställning i stadsparken om partillebor och deras liv. Ansökan är öppen och alla är välkomna att anmäla sitt intresse.

Åtta porträtt

Annika Clarholm är Partillefotografen som sedan 2011 arbetat som professionell fotograf. 2016 vann hon en av världens mest prestigefyllda fototävlingar i trädgårdsgenren med den magiska bilden ”Tidig morgon” från Jonsereds Trädgårdar. Bilden vann första pris i International garden photographer of the year, i kategorin skandinaviska motiv. Prisceremonin hölls i London inför världens foto- och trädgårdselit.

Höstens projekt görs i samarbete med Partille kommun och kulturprojektet Wow! – satsningen på kultur, konst och musik bortom de fasta scenerna.

– Vi vill få se och höra partillebornas egna berättelser och minnen – hur det är att leva här. Precis som med alla våra andra kulturinslag i serien Wow! når vi nya målgrupper som inte aktivt sökt sig till kulturupplevelser i Partille. Höstens fotoutställning kan man betrakta nära och på avstånd när man passerar igenom och vistas i stadsparken, säger Maria Dahl, kultursamordnare i Partille kommun.

Utställningen kommer bestå av åtta svartvita porträtt med tillhörande texter, Annika Clarholm både fotograferar och intervjuar.

– Att fotografera människor och porträttfotografering ligger mig varmt om hjärtat på många olika sätt så det känns extra kul. Jag har ett mycket gott samarbete med Partille kommun och kultursatsningen Wow! känns innovativ och intressant. Jag ser verkligen fram emot uppdraget och möjligheten att i text och bild med få dela med mig av åtta partillebors livshistorier, säger Annika Clarholm.

Anmäl dig nu!

Till projektet söker man efter åtta personer vars porträtt som Clarholm fotograferar ska ställas ut i Partille stadspark. Det är helt gratis att delta och alla kan ansöka, ung som äldre. Förutom att förevigas i utställningen får du behålla utställningsfotografiet och du får även tillgång till de professionellt tagna originalfilerna. Utställningen invigs senare i höst och pågår i tre veckor.