Gemensamt forskningsprojekt för ökad kunskap om problematisk skolfrånvaro

Gemensamt forskningsprojekt för ökad kunskap om problematisk skolfrånvaro

Nu inleds ett gemensamt forskningsprojekt mellan skolan i Partille kommun och Göteborgs Universitet för att öka kunskapen om problematisk skolfrånvaro och vad som kan göras för att bryta den.

– Det finns mycket evidens på att fullföljda studier har stor inverkan på både individens och samhällets utveckling. Därför är det här ett viktigt projekt för oss att delta i, säger Marika Abrahamsson, utvecklingschef på utbildningsförvaltningen i Partille kommun.

Ökad kunskap för rätt insatser

Elever som av olika anledningar har en hög frånvaro är ett välkänt problem på många skolor i Sverige. Så kallad problematisk skolfrånvaro kan handla om olika saker. Det vara skolvägran, men också omfattande skolk.

Det finns en hel del kunskaper om orsakerna till problematisk skolfrånvaro. Men hur skolor kan arbeta långsiktigt för att få elever med hög frånvaro att komma tillbaka finns det däremot mindre kunskap om.

– Vi arbetar på många olika sätt för att främja ökad närvaro i skolan. Då är det viktigt med en kunskapsbas för att kunna göra rätt insatser, säger Marika Abrahamsson.

Forskningsprojekt i två år

Forskningsprojektet ”De osynliga: om problematisk skolfrånvaro och insatser i en lokal kontext” har initierats lokalt av lärare i Partille kommun och kommer pågå i två år. Det är ett så kallat ULF-projekt, vilket innebär att det sker i nära samverkan mellan skolan och universitetet.

I studien kommer ett antal elever med problematisk skolfrånvaro att djupintervjuas. Aktörerna kring eleverna kommer att kartläggas och hur dessa ser på situationen studeras.

”Hållbart arbete mot problematisk skolfrånvaro”

Projektet leds av Ola Strandler och Martin Harling, forskare vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs Universitet.

– Syftet med forskningen är att hjälpa skolan att bygga en strategi för ett hållbart arbete mot problematisk skolfrånvaro, som också är framåtsyftande och proaktiv, säger Martin Harling.

En central tanke är att skolorna själva måste ha kunskap om hur problematisk skolfrånvaro ska hanteras. Men några snabba lösningar tror inte Ola Strandler på:

– Det finns paket som skolor kan hoppa på, men det handlar snarare om att skapa en handlingsförberedelse hos skolan, säger Ola Strandler.

Även om forskningen fokuserar på ett mindre antal elever i Partille kommun tror han ändå att resultatet kommer vara intressant för många skolor i Sverige.

– Det finns en nationell diskussion om problematisk skolfrånvaro, som också är ett accelererande problem, säger Ola Strandler.

Bakgrund: ULF

ULF står för utveckling, lärande och forskning och är ett nationellt projekt. Syftet är att utveckla modeller för samverkan mellan universitet och skolan vad det gäller forskning, skolverksamhet och

lärarutbildning. En viktig del är att lärare själva kan initiera forskningsprojekt och att forskningen bedrivs nära klassrummets praktik.