Japaner fortsätter lära från äldreomsorgen i Partille

Japaner fortsätter lära från äldreomsorgen i Partille

– En stor skillnad jämfört med Japan är hur ni jobbar med aktiviteter och social samvaro för de äldre. Här samtalar personalen med gästerna vid många tillfällen varje dag. Det har vi inte tid med i Japan, säger Miki Takiguchi som tillsammans med kollegan Miko Suizu för dagen deltar i arbetet på Grenvägens äldreboende.

Fokus på omsorg, palliativ vård och delegering

Båda är undersköterskor på det japanska privata omsorgsföretaget Social Welfare Group Atokai i Hiroshima som driver nio äldre boenden med totalt cirka 600 anställda. Miki Takiguchi har arbetar i yrket i två år och Miko Suizu i elva år. Under sitt två veckor långa besök i Sverige deltar de i det dagliga arbetet på Kullegårdens och Grenvägens äldreboenden. De har också varit på rundresa till flera av kommunens och äldreomsorgens övriga verksamheter samt besökt olika lokala servärdheter.

– Det har varit väldigt intressant. Jag är särskilt glad att ha fått se hur man arbetar med omsorgsarbete i Partille och då speciellt palliativ vård. Vi har inte kommit lika långt inom de områdena i Japan. Jag är också imponerad av hur ni arbetar med delegering av hälso- och sjukvårdsuppgifter från sjuksköterska till omsorgspersonalen, säger Miko Suizu.

Uppskattas av de äldre

När vi träffas deltar Miko Suizu och Miki Takiguchi i en gemensam kaffestund för de boende på Grenvägens och Furulunds äldreboenden. Trots språkskillnaderna så verkar de japanska besökarna och de äldre funnit ha varandra väl. Kommunikationen sker med hjälp av gester, beröring och ett japan-svenskt lexikon.

– Jag talar inte japanska, säger Bengt Caiman, på just flytande (?) japanska.

Bengt Caiman är hyresgäst på Furulunds äldreboende och förklarar att han lärde sig den enda meningen på japanska under en vistelse i Kalifornien på 1980-talet.

– Där fanns många japaner så det var bra att kunna den frasen. Nu kom den till användning igen, skrattar han.

Enligt Katrin Persson, enhetschef på Grenvägens äldreboende, har det japanska besöket varit mycket uppskattat bland de äldre. Besökarna har väckt nyfikenhet och många hyresgäster har velat prata med dem och delta i de gemensamma aktiviteter som ordnats under studiebesöket.

Ser Sverige som ett föregångsland inom äldreomsorg

Utbytet mellan Partille kommun och ATO-Kai har tillkommit på japanskt initiativ. Japan har en stor åldrande befolkning och i takt med att allt fler kvinnor har börjat yrkesarbeta ökar behovet av en äldreomsorg likt den vi har i Sverige.

– I Japan ser man Sverige som ett föregångsland när det gäller äldreomsorg. De har alla tänkbara tekniska lösningar inom äldreomsorgen med är inte så långt framme i sitt omsorgsarbete, säger kommunpolitikern Marianne Ahlborg (L) vars personliga kontakter har bidragit till att just Partilles äldreomsorg blivit värd för det japanska studiebesöket.

En annan stor skillnad mellan äldreomsorgen i Japan och Sverige är personaltätheten. I Sverige ligger den på cirka 0,68 per boende jämfört med 0,3 i Japan. Det gör att man i Japan arbetar mycket gruppaktiviteter medan den svenska äldreomsorgen är mer individuellt utformad efter den enskildes behov och önskemål.

– Vi är också imponerade över de hjälpmedel som ni har, både de som är till de äldre och de som är avsedda för att underlätta personalens arbete. Jag och mina kollegor har ofta ont i ryggen efter en arbetsdag på grund av alla manuella lyft, säger Miki Takiguchi.

Vill ha mer kul med de äldre

På fråga vilka erfarenheter från Partilles äldreomsorg som de hoppas ta med sig hem till Japan svarar Miki Takiguchi snabbt.

– Vi vill ha mer kul tillsammans med våra hyresgäster. Här har vi sett exempel på hur man kan arbeta och det vill vi försöka införa i japansk äldreomsorg också, säger hon.