Per-Arne Skansen och Ann Svensson från Partille Hembygdsföreningen tog emot årets stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse i samband med sammanträdet i kommunfullmäktige den 2 februari.

Kulturpris till Partille Hembygdsförening

Partille Hembygdsförening blev den andra mottagaren av ett stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse, vilken förvaltas av Partllle kommun. Hembygdsföreningen får priset för sitt arbete med att dokumentera och förvalta kommunens lokala kulturhistoria och sitt utåtriktade och moderna arbetssätt.

Stipendiet delades ut vid en mindre ceremoni i samband med kommunfullmäktiges sammanträde i kommunhuset den 2 februari.

– Det känns naturligtvis väldigt bra. Vi blev helt förbluffade när vi fick besked om att vår förening hade utsetts till mottagare av det här stipendiet, kommenterar Ann Svensson, ordförande i Partille hembygdsförening, utmärkelsen.

Hon får medhåll av föreningens sekreterare Per-Arne Skansen som också närvarade vid prisutdelningen.

– Vi känner oss hedrade och glada. Vi kommer vi att ha stor nytta av det här stipendiet i vårt arbete, säger han.

Stiftelsen vill uppmuntra dem som gör gott för Partille

Stipendiet på 50 000 kronor kommer ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse som bildades 2020. Grunden för stiftelsen är en pengagåva från Gösta Sundström, lokal näringslivsprofil som bland annat varit ordförande i Företagarna Partille och NyföretagarCentrum Partille samt tidigare ägare av Bellis Växtmiljö.

Gösta Sundströms syfte med stiftelsen är att uppmuntra personer eller organisationer som gör eller har gjort något positivt för Partille, men som inte har uppmärksammats för sina insatser på något annat sätt. Stiftelsen förvaltas av Partille kommun.

Bevarar minnen för framtida generationer

Partille Hembygdsförening arbetar med att dokumentera och förvalta kommunens lokala kulturhistoria. Det sker bland annat med böcker, samlingar med fotografier, dokument och föremål, däribland en stor textilsamling. Arbetet pågår hela tiden.

– Vi har gjort mycket men har mängder av nya idéer och vi efterlyser fortfarande äldre föremål, foton eller berättelser från Partilleborna, säger Per Arne Skansen.

Han är en av dem i föreningen som har arbetat mycket med arkivering och digitaliseringen av samlingarna. När det gäller fotografier så påpekar han att hembygdsföreningen bara vill låna dem för att scanna av dem.

Ny bok om Paradiset

Hembygdsföreningens senaste projektet är en bok om villastaden Paradiset som utkom dagarna före jul. I en volym på drygt 300 sidor text och med mer än 600 bilder har man i samarbete med Paradisets fastighetsförening sammanställt berättelser om människor, hus och villastadens utveckling under 120 år.

– Det var ett väldigt roligt arbete att göra. Vi fick träffa så många intressanta personer och ta del av så många historier, minnen och dokument under arbetets gång, berättar Per-Arne Skansen som är bokens huvudförfattare.

Tyvärr sammanföll bokens utgivning med coronapandemin och det planerade releasepartyt fick, som så mycket annat under 2020, ställas in.

– Men intresset för boken blev ändå stort. Många förbeställde den för att ge bort den som julklapp. När leveransen från tryckeriet blev försenad slutade det med att våra medlemmar personligen åkte runt och lämnade ut böckerna dagarna innan jul, berättar Ann Svensson leende.

Finns på flera platser i kommunen

Partille hembygdsförening har lokaler på fyra olika ställen i kommunen där de bedriver verksamhet med lite olika inriktning; Hembygdshörnan i Kulturum, hembygdsgården i Mellby, Partille skolmuseum i Öjersjö som håller visningar för skolklasser och Kulturboden i Lexby där man visar gamla jordbruks- och hantverksredskap.

– I Hembygdshörnan i Kulturum har vi vanligtvis öppet hus två dagar i veckan. Då är alla välkomna in för en pratstund, för att titta på det vi har i vår samling här eller själv dela med sig av minnen. Det har blivit populärt inte minst bland många äldre. Men under det senaste året har vi fått ställa in dessa träffar, berättar Per Arne Skansen.

Står i startgroparna när pandemin är över

Under pandemin har hembygdsföreningen tyvärr fått ställa in merparten av sina ordinarie aktiviteter. Till viss del har man kunnat ställa om och till exempel ordnat ett antal coronaanpassade kulturvandringar i Lexby. På ett äldreboende i kommunen har de mycket uppskattade besöken med bildvisning och samtal på temat Partilles historia hållits digitalt via Skype.

-Vi märker att det är många, både unga och gamla, som intresserar sig för sin kommun, dess historia och historia i allmänhet. Och vi vill så gärna dela med oss av det vi har. Därför har det varit frustrerande att inte kunna göra det i den utsträckning vi vill. Men medlemmarna har stannat kvar, vi har till och med fått ett tjugotal nya under 2020, så nu väntar vi bara på att få komma igång med alla våra aktiviteter igen, kommenterar Ann Svensson det senaste året och den närmaste framtiden för Partille Hembygdsförening.

Motivering till årets stipendiat

Så här lyder motivering till att Partille Hembygdsförening får ta emot 2021 års stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse:

Partille Hembygdsförening arbetar med att dokumentera och förvalta kommunens lokala kulturhistoria. Det sker bland annat med böcker, samlingar med fotografier, dokument och föremål, däribland en stor textilsamling. Hembygdsföreningen har lokaler på fyra olika ställen i kommunen där de bedriver verksamhet med lite olika inriktning; Hembygdshörnan i Kulturum, Hembygdsgården i Mellby, Partille skolmuseum i Öjersjö och Kulturboden i Lexby där man visar gamla jordbruks- och hantverksredskap. Medlemmarna i hembygdsföreningen arbetar utåtriktat och modernt och är en mötesplats och angelägenhet för många partillebor i olika åldrar.