Margareta Zettergren och Bo Carlsson från föreningen Östhjälpen i Jonsered tog emot årets stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse i samband med sammanträdet i Partille kommunfullmäktige den 1 februari.

Kulturstipendium till Östhjälpen

Föreningen Östhjälpen i Jonsered har fått årets stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse. Den får stipendiet för att i mer än 30 år, i samarbete med kyrkorna i Partille, ha bidragit till social och miljömässig hållbarhet genom att sälja partillebornas skänkta begagnade saker. Stipendiet delades ut vid en mindre ceremoni i samband med Partille kommunfullmäktiges sammanträde i den 1 februari.

– Det är en väldig uppmuntran och så välbehövligt att få det här priset. Det är med stor ödmjukhet vi tar emot det, säger Margaretha Zettergren vice ordförande i Östhjälpen som tog emot utmärkelsen tillsammans med tidigare styrelseledamot Bo Carlsson.

De två föreningsmedlemmarna är noga med att påpeka att stipendiet är ett resultat av hela föreningens arbetsinsatser.

– Det känns lite orättvist att det bara är vi två som står här och får ta åt oss äran när det så mångas jobb som ligger bakom att vi får det här stipendiet, säger Margaretha Zettergren.

Stiftelsen vill uppmuntra dem som gör gott för Partille

Stipendiet på 50 000 kronor kommer ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse som bildades 2020. Grunden för stiftelsen är en pengagåva från Gösta Sundström, lokal näringslivsprofil som bland annat varit ordförande i Företagarna Partille och NyföretagarCentrum Partille samt tidigare ägare av Bellis Växtmiljö.

Gösta Sundströms syfte med stiftelsen är att uppmuntra personer eller organisationer som gör eller har gjort något positivt för Partille, men som inte har uppmärksammats för sina insatser på något annat sätt.

Länk

Priser och stipendier, Partille kommuns webbplats.

En förening som vill göra skillnad

Föreningen Östhjälpen startade 1990 genom att representanter för de olika kyrkorna – Svenska kyrkan och frikyrkorna - i Partille ombads att ”göra något” för barn och gamla som levde under ovärdiga förhållanden efter Ceausescus långvariga förtryck i Rumänien.

Hemska tv-bilder av vanvårdade barn på barnhem i Rumänien hade fått många svenskar att engagera sig och med pengar från olika insamlingar, kollekter, fadderverksamhet och testamenten kunde Östhjälpen påbörja bygget av ett barnhem för barn med funktionsnedsättningar nära byn Hateg i Rumänien.

Lite senare tillkom secondhandbutiken i Jonsered som idag utgör den ekonomiska basen för Östhjälpens verksamhet.

– Partilleborna har under alla år varit väldigt generösa både genom att skänka saker och att handla hos oss. Utan dem hade vi inte kunnat hjälpa till så som vi har gjort, konstaterar Margaretha Zettergren.

Barnhemmet var starten

År 1992 stod barnsjukhemmet Casa Aurora klart. De 16 barn som flyttade in var mellan två och fem år och de flesta hade olika fysiska och psykiska funktionsnedsättningar. Med hjälp av tolkar och hälso- och sjukvårdsutbildade medarbetare inom Östhjälpen utbildades lokal barnhemspersonal för att själva kunna driva barnhemmet.

Nästan alla barn som kom till Aurora i början av 90-talet bor ännu kvar. I dag är de inte längre barn utan unga vuxna, vilket har ställt nya krav på verksamheten. Aurora har under åren kompletterats med tre boendepaviljonger och personalen har löpnade fortbildats för att kunna ge vård och omsorg till vuxna med en mängd olika funktionsnedsättningar.

– Det var kanske inte vad vi trodde från början, att barnen skulle bli kvar på Aurora så länge. Men i Rumänien är synen på människor med funktionsnedsättningar fortfarande präglad av negativa attityder och värderingar och familjerna vill oftast inte ta sig an dem. Ännu finns för få värdiga boendealternativ så då måste de självklart bo kvar, förklarar Margaretha Zettergren.

Äldreboende senaste tillskottet

En annan grupp som har det svårt i Rumänien är de äldre. De har av tradition tagits om hand av sina familjer. Men när allt fler unga utbildar sig och flyttar utomlands för att arbeta blir ofta deras gamla föräldrar ensamma kvar.

För några år sedan började Östhjälpen därför bygga ett äldreboende på platsen för det gamla barnhemmet. Aurora Senior stod klart 2020 men på grund av coronapandemin blev inflyttningen försenad. Idag bor i alla fall femton personer mellan 80 och 95 år på äldreboendet. Totalt finns det plats för 32 personer.

– Äldreboendet drivs helt affärsmässigt. Familjerna betalar själva för sina äldre. På sikt är tanken att inkomsterna härifrån ska utgöra basen för driften av de tre andra boendena. Vi tror att hjälp till självhjälp är den bästa vägen framåt, säger Margaretha Zettergren.

Östhjälpen verkar även på andra hårt drabbade platser i samarbete med inhemska kontakter. I det rumänska Donaudeltat ges stöd till fattiga familjer i form av baslivsmedel, kläder och saker till hushållet. Kläderna och hushållsartiklarna kommer direkt från secondhandbutiken i Jonsered där de packas i lådor märkta med respektive familjs namn.

Östhjälpen stödjer även ett projekt i Kosovo där man hjälper romska familjer med mat och kläder och viss utbildning. De som är analfabeter kan få lära sig att läsa, andra kan få utbildning i sömnad för att få en bättre chans att bli självförsörjande.

Coronapandemin har slagit hårt

För många familjer i Rumänien har coronapandemin drabbat hårt i dubbel bemärkelse. Förutom själva smittan och risk för allvarlig sjukdom har de också drabbats ekonomiskt. Nedstängningar har lett till färre daglönearbeten och reserestriktionerna har förhindrat säsongsarbete utomlands. Resultatet har blivit ökad fattigdom och svält.

– Vi har fått verkliga nödrop från fattiga familjer under pandemin. Som tur är har vi fått igenom flera transporter både till Rumänien och Kosovo. Och förutom en månads nedstängning i början av pandemin så har vi kunnat ha secondhandbutiken öppen och fått inkomster, berättar Margaretha Zettergren.

Östhjälpen secondhand – ekonomisk bas och mötesplats för många

Föreningen Östhjälpen får ekonomiska medel för sin verksamhet bland annat från kollekt från kyrkorna i Partille, insamlingar och gåvor. Men den största inkomstkällan är secondhandbutiken i Jonsered. Ett besöksmål som ligger helt rätt i tiden och som varje vecka besöks av hundratals partillebor och andra som vill handla hållbart.

Butiken är också en mötesplats för alla dem som är med och driver den. Strax över hundra volontärer, indelade i fem olika arbetslag, arbetar idéellt med att ta emot, sortera, diska, reparera, prissätta, plocka ut i butik och sälja grejer som partilleborna har skänkt.

Östhjälpen erbjuder också, i samarbete med Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan, arbetsträning i secondhandverksamheten för personer som står långt ifrån arbetsmarknaden.

– Just nu är runt femton personer inskrivna för arbetsträning. För dem och alla oss volontärer är butiken en viktig mötesplats, avslutar Margaretha Zettergren.

Motivering till årets stipendiat

Så här lyder motivering till att Föreningen Östhjälpen får ta emot 2022 års stipendium ur Inger och Gösta Sundströms kulturstiftelse:

I mer än 30 år har Östhjälpen i samarbete med kyrkorna i Partille bidragit till social och miljömässig hållbarhet genom att sälja partillebornas skänkta begagnade saker. De insamlade medlen har bland annat gått till barnhemsverksamhet och äldreboende i Rumänien.

Butiken har fungerat som en träffpunkt och är en besöksdestination i Partille som lockar mängder av besökare från göteborgsregionen. Ett stort antal volontärer, ofta äldre, hjälper till att driva denna verksamhet som nu är mer rätt i tiden än någonsin.

Länk

Föreningen Östhjälpens webbplats.