Visionsbild: Södra centrum. En av tre visionsbilder som har tagits fram för att visa en möjlig framtidsbild för Landvettervägen som stadsgata omkring år 2040.  Bilderna utgår från samhällsbyggnadskontorets tolkning av begreppet stadsgata.
Visionsbild: Södra centrum. En av tre visionsbilder som har tagits fram för att visa en möjlig framtidsbild för Landvettervägen som stadsgata omkring år 2040. Bilderna utgår från samhällsbyggnadskontorets tolkning av begreppet stadsgata.

Landvettervägen – från genomfartsled till stadsgata

Partille kommun har tagit fram ett utformningsförslag av Landvettervägens norra del som en stadsgata. I går var politikerna i Partille inbjudna till ett seminarium om utvecklingen av vägen och få veta mer om förslaget som innebär utbyggd kollektivtrafik, säkrare och bättre flöde för alla trafikslag och ny bebyggelse längs vägen.

Landvettervägen är ett av Partille kommuns viktigaste stråk för framtida bebyggelseutveckling. Kommunen vill utveckla vägens norra del som en integrerad del av den framväxande stadsmiljön i centrala Partille. Målet är att omvandla dagens genomfartsled till en stadsgata med högre koncentration av bostäder och verksamheter och mer utrymme för människor att mötas på.

– Samtidigt vill vi utveckla Furulunds centrum och Partille södra centrum med Björnekulla som delar av centrala Partille. I det sammanhanget blir stadsgatan ett sammanlänkande stråk med uppgift att stärka och koppla ihop stadsdelarna, säger Sofia Hellberg, samhällsbyggnadschef i Partille kommun.

Utformningsförslaget av Landvettervägens norra del är framtaget av samhällsbyggnadskontoret i kommunen. Det följer på den avsiktsförklaring om att utveckla vägen som beslutades 2018 av kommunen tillsammans med Trafikverket som är väghållare, Västra Götalandsregionen som ansvarar för den regionala transportinfrastrukturen och Västtrafik som ansvarar för kollektivtrafiken.

– Vårt förslag möter behoven som vi ser i den kommunala planeringen och de regionala behoven för transporter och kollektivtrafik, säger Emma Johansson, strategisk trafikplanerare i kommunen.

Utformningsförslaget syftar till att genom breddning av Landvettervägens norra del, lösa det växande behovet av kollektivtrafik och att stärka framkomligheten för gång och cykel vid sidan biltrafiken.

Förslaget möjliggör:

• Ny stadsmässig bebyggelse längs vägen – för att skapa en attraktiv miljö att bo och vistas i.
  • Mittlagda busskörfält – för att öka kollektivtrafikens framkomlighet.
  • Nya busshållplatser – för att öka tillgängligheten till kollektivtrafik.
  • Dubbelsidiga gång- och cykelvägar – för att underlätta resor till fots och med cykel.
  • Ombyggda cirkulationsplatser – för ökad trafiksäkerhet och bättre flöde för alla trafikslag.

– Då Landvettervägen har en viktig lokal och regional funktion, behöver stadsgatan även framåt kunna ta emot stora trafikmängder. Därför strävar vi i utformningsförslaget efter att hålla kapaciteten för biltrafik på en godtagbar nivå, samtidigt som vi stärker övriga trafikslag, säger Emma Johansson.

Trafikverket, Västra Götalandsregionen, Västtrafik och kommunen har olika roller och intressen kring Landvettervägen. Många frågor kvarstår därför att utreda. Med utformningsförslaget som grund hoppas kommunen kunna teckna en ny avsiktsförklaring med de andra aktörerna om vägens norra del i början av 2021 och att därefter kunna gå framåt gemensamt med den fortsatta vägplaneringen.

BAKGRUND: Landvettervägen

Landvettervägen – Partillevägen (väg 535) sträcker sig cirka 8 kilometer, från Bårhultsmotet vid riksväg 40 i söder till Partillemotet vid E20 i norr. Vägen är en betydelsefull länk för resor och transporter inom storstadsregionen.

I en åtgärdsvalsstudie från 2018 har väghållaren Trafikverket, tillsammans med Västra Götalandsregionen, Göteborgsregionen, Partille kommun, Härryda kommun och Västtrafik enats om vilka åtgärder som ska genomföras för bättre trafiksäkerhet och ökad framkomlighet och tillgänglighet längs Landvettervägen och tecknat en avsiktsförklaring för hur den ska utvecklas.

Målet är att vägen ska utvecklas med fokus på ett långsiktigt hållbart transportsystem med kollektivtrafik och trafiksäkerhet som högsta prioritet.

Översiktligt kan vägen delas in i två etapper; den södra etappen och den norra etappen, inom vilka olika åtgärder och utveckling planeras av Trafikverket respektive Partille kommun.

• Den södra etappen av Landvettervägen sträcker sig från Gamla Prästvägen till cirkulationsplatsen vid Furulund. Här planerar Trafikverket flera åtgärder med start våren 2021 och fram till slutet av 2025. Först och främst ska flaskhalsar byggas bort för att skapa ett jämnare flöde på vägen. Punktinsatser och trafiksäkerhetshöjande åtgärder planeras längs hela sträckan mellan Bårhult och Furulund.
  • Den norra etappen av Landvettervägen sträcker sig från Furulunds centrum ner mot Partillemotet vid E20. Vägen är ett av Partille kommuns viktigaste stråk för framtida bebyggelseutveckling. Kommunen vill utveckla vägens norra del som en integrerad del av den framväxande stadsmiljön i centrala Partille. Utformningsförslaget är ett steg i denna planering.

Länk

Om kommande åtgärder på Landvettervägen och planering framåt.

Monica Daxler

Samhällsbyggnadschef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 12 50