Laxen är ny arbetsplats för bland andra Sara Johansson, Oscar Leonsson, Naser Yahyaei, Anders Alfredsson och Katarina Rapp.

Nystart för daglig verksamhet i Partille

Laxen, som är namnet på den nya lokalerna, ligger granne med Partille Gymnasium alldeles utmed Säveån och mitt emot kvarteret Forellen. Sedan mitten av augusti är det arbetsplats för drygt 20 brukare inom daglig verksamhet samt sju anställda. Verksamheterna i huset var tidigare utspridda över kommunen – från Jonsered i öster till Sävedalen i väster. Som ett led i funktionshinderverksamhetens effektiviseringsarbete finns nu flera enheter samlade under ett tak.

– Här blir det lättare än på mindre enheter att arbeta utifrån det aktivitets- och situationsanpassade arbetssätt som vi har infört i hela funktionshinderverksamheten. På Laxen kan vi erbjuda arbetstagarna möjlighet att prova på nya arbetsuppgifter utan att byta arbetsplats och personalen kan samarbeta på ett helt annat sätt än tidigare, säger Sara Johansson enhetschef för daglig verksamhet i Partille.

Närhet och storlek ger fördelar

Att Laxen ligger centralt gör det också lättare att ta sig hit och det är också nära till service och andra verksamheter som man samarbetar med. Till exempel är det gångavstånd till Arbetslivcentrum som är navet för daglig verksamhets arbetslivsinriktade del som Laxen är en del av.

– De flesta brukarna är nöjda och har tagit flytten jättebra. Många tycker det är kul med något nytt och man har fått vara med och tycka till. För personalen innebär de nya lokalerna att de har fått fler kollegor som de kan bolla idéer med. En större personalgrupp gör också verksamheten mindre sårbar vid till exempel frånvaro, säger Sara Johansson.

Laga mat, göra tidning eller både och

De verksamheter som för tillfället erbjuds på Laxen är återbruk och skapande, en mediagrupp, storkök och paketering. De flesta av arbetstagarna på Laxen jobbar kvar inom grupper som de arbetade i före flytten - Galleriet i Jonsered, Brattåskärrs storkök och kafé i Sävedalen, mediagruppen och paketeringsgruppen på Stubbvägen i Furulund.

– Det känns fortfarande lite ovant att åka till ett nytt ställe, men jag kommer att vänja mig. Det nya köket är jättefint och har bra luftkonditionering och det gillar jag, säger Veronika Myrberg som arbetar storköket på Laxen.

Tillsammans med de övriga deltagarna i sin arbetsgrupp lagar hon dagligen lunch till övriga arbetstagare på Laxen och i daglig verksamhet, bakar, diskar, plockar upp varor och annat som hör storköksarbetet till. Efter några veckor på plats vet hon var allt ska finnas och plockar vant bland bunkar och bestick.

– Jag trivs bra här. Det är bra att det finns andra uppgifter att prova på också, men just nu är jag nöjd med mitt kök, säger hon.

Men för den som vill prova på nya arbetsuppgifter finns det nu helt nya möjligheter att göra det på Laxen. En som gärna gör det är Behnam Nazari. Han jobbar mest i gruppen som arbetar med paketering för lokala företag men har också hjälpt till med mattransporter och återvinning. Så småningom hoppas han få chans till en praktikplats någon dag i veckan – helst i en livsmedelsbutik.

– Jag gillar att jobba. Tidigare, innan jag kom till Sverige från Iran, var jag mest hemma i vårt hus. Det var inte lika roligt som att jobba, säger han.

Flytten startskott för nytt arbetssätt

För personalen har flytten till Laxen blivit ett naturligt startskott för det nya aktivitets- och situationsanpassade arbetssättet. Med starten av en ny enhet har man haft med sig helhetstänket redan från början. Här jobbar alla på Laxen, som visserligen omfattar flera olika verksamheter, men som ska ses som en arbetsplats. Även om var och en har specialkunskaper är tanken att medarbetarna vid behov ska kunna hjälpa varandra inom de olika arbetsområdena.

– Det har varit en process att sätta ihop arbetsgrupper och arbeta fram hur vi ska tänka kring aktiviteter. Men det är väldigt spännande att införa ett nytt arbetssätt i en helt ny grupp. Alla har verkligen peppat varandra att tänka nytt, säger Katarina Rapp, stödpedagog inom daglig verksamhet.

Hon och kollegan Oscar Leonsson ser mest fördelar med det nya arbetssättet, både för medarbetarna och för arbetstagarna. Bland annat för att arbetstagarna inte blir så bundna till några få personer i personalgruppen, vilket i sin tur skapar utsatthet vid personalförändringar. Större arbetsgrupper ger också arbetstagarna möjlighet att hitta nya kompisar och utöka sitt nätverk.

– Sedan finns det naturligtvis de arbetstagare som mår bäst i små grupper. Då försöker vi möta deras behov och skapa en lugnare miljö för dem inom lokalerna, säger Oscar Leonsson.