Utställning med elevernas serier i Kulturum, Partille. Foto: Partille kommun/Mostphotos.

Öjersjöskolor vinnare i årets Partille Stories

Varje år deltar Partilleelever i berättartävlingen Partille Stories. I årets tävling fick eleverna skapa egna serier på temat ”att vara barn eller ungdom 2020". Vinnare blev klass 4E på Öjersjö brunn och klass 7A på Öjersjö storegård.

– Serier kan uppfattas som något glättigt, men det finns ett djup i elevernas tävlingsbidrag. I serierna kan man se att sociala medier spelar en stor roll i ungas liv, men också att det finns något problematiskt i det, säger Frida Lindén, utvecklingsledare i Partille kommun.

Serier på temat ”att vara barn eller ungdom 2020”

Partille Stories är ett årligt läs- och skrivprojekt där elever i Partille kommuns grundskolor tävlar med sina egna berättelser. I årets tävling fick eleverna skapa serier på temat ”att vara barn eller ung 2020”. Under arbetet fick de klasser som deltog även hjälp och inspiration av illustratören Yvette Gustafsson.

Klasserna röstade fram sina bidrag till tävlingen. Dessa publicerades på webbplatsen Pedagog Partille, samt som fysisk utställning i Kulturum. Därefter har allmänheten fått rösta på de olika bidragen.

Årets vinnare

Cirka 1400 röster kom in från allmänheten och när folket hade sagt sitt stod två klasser som vinnare:

• klass 4E, Öjersjö brunn
  • klass 7A, Öjersjö storegård

Klasserna vinner en graffiti-workshop med konstnärerna Marcus Tollbom och Adam Algotsson.

Från akvarell till digitalt

Jenny Bolander är bildlärare på Stadsparksskolan och hennes elever deltog i årets Partille Stories. Eleverna arbetade med sina manus i svenskan och med illustrationerna på bildlektionerna. Vissa elever har skapat sina serier med akvarell-färger, andra har använt digitala verktyg. Men att arbeta med just serier har varit positivt, menar Jenny Bolander:

–Ibland är det enklare för eleverna att få uttrycka sig med bilder. Det handlar också om att utöka sitt bildspråk och utveckla förmågan att se hur text och bild kan samspela med varandra.

Kontakt:

Frida Lindén