Omfattande ombyggnad av Jonseredsvägen krävs

Omfattande ombyggnad av Jonseredsvägen krävs

Jonseredsvägen, vid kommungränsen mellan Partille och Lerum, är avstängd efter att en del av den stenmur som vägen vilar på rasat. Det beror troligen på erosion bakom muren orsakad av vatten. De senaste undersökningarna av vägsträckan visar att en omfattande ombyggnad krävs. Ett återöppnande av Jonseredsvägen kan därmed att dröja flera år.

Det är en del av en stenmur mellan Jonseredsvägen och Säveån som har rasat. Muren bidrar till att hålla uppe vägen. Partille kommun är ansvarig för den drabbade delen av Jonseredsvägen och har vidtagit åtgärder för att undersöka skadorna och förutsättningarna att reparera vägen.

Skyltar markerar platsen för händelsen. Trafikanter i området uppmanas att följa skyltningen, sänka hastigheten och att vara extra uppmärksamma vid platsen.

All fordonstrafik hänvisas till E20 så länge Jonseredsvägen är avstängd. Skulle E20 inte vara framkomlig hänvisas fordonstrafiken istället till väg 190. Gående och cyklister hänvisas till gång- och cykelvägen norr om Jonsereds fabriker.

Större ombyggnad krävs

Raset troligen beror på erosion bakom stenmuren orsakad dels av vatten från Säveån och dels av regn- och smältvatten som passerat genom vägkroppen. Vattnet har fört med sig finmaterial och skapat ett hålrum innanför stenmuren som sedan gjort att muren rasat.

För att bedöma Jonseredsvägens stabilitet och avgöra vilka åtgärder som är nödvändiga för att vägen ska kunna öppnas igen har geotekniker på uppdrag av kommunen undersökt själva rasområdet och den cirka 280 meter långa del vägsträcka som vilar på stenmuren.

De senaste undersökningarna visar att det krävs en omfattande ombyggnation av hela vägsträckan för att säkra dess stabilitet och hindra att nya ras uppstår.

– Den berörda vägsträckan ligger inom ett Natura 2000-område och intill lekbotten för Säveålaxen. Det innebär att det krävs omfattande miljöutredningar och tillståndsprocesser innan ett åtgärdsarbete kan påbörjas. Det innebär att ett återöppnande av Jonseredsvägen kan dröja flera år, säger Per Söderquist, teknisk chef i Partille kommun.

Möjligt återöppnande i slutet av 2021

Kommunen har inlett upphandlingen av konsulter för byggprojektering och framtagande av nödvändiga utredningar. Handlingarna förväntas vara klara omkring årsskiftet. Sedan ska de lämnas in till mark- och miljödomstolen prövning. Efter svar från domstolen ska själva anläggningsarbetet upphandlas hos entreprenör, varpå själva ombyggnationen vidtar.

– Förutsatt att allt går enligt plan kommer Jonseredsvägen i bästa fall att kunna öppnas någon gång i slutet av 2021. Men vi behöver titta på totalstabiliteten i området. Även slänten söder om vägen ingår i projekteringen. Det innebär att nya problem kan dyka upp under arbetets gång som påverkar vilka tillstånd, utredningar och arbetsmoment som behövs och som i sin tur kan skjuta fram öppnandet av vägen.

Går det inte att laga det skadade vägområdet tillfälligt så att lättare fordonstrafik, gående och cyklister kan passera?

– En tillfällig lösning tar också tid att planera och att genomföra och skulle kosta mycket pengar. På sikt skulle vi ju ändå behöva stänga av vägen igen för att genomföra en beständig reparation. Därför bedömer vi att det är bättre att investera tid och skattepengar i en långsiktigt hållbar lösning för vägen.

Vilka kostnader handlar det om?

– I nuläget är det svårt att uppskatta den totala kostnaden. Men bortåt 50 miljoner kronor är inte orimligt. Beroende på vilka komplikationer som dyker upp under arbetets gång så kan kostnaden sticka i väg ytterligare.

Ulrika Asztély Nilsson

Teknisk chef Samhällsbyggnadskontoret 031-792 11 69