Det sammanfattande omdömet för Partille kommun respektive Sveriges kommuner som helhet 2002 till 2023 i Svenskt näringslivs undersökning om företagsklimatet.

Partille – bland kommunerna med bäst företagsklimat i GR

Partille är fortsatt bland de tre kommuner med bäst företagsklimat i Göteborgsregionen sett till resultatet i Svenskt Näringslivs attitydundersökning om företagsklimatet 2023. Med betyget 3,9 i företagens sammanfattande omdöme, placerar sig Partille kommun på tredje plats i regionen tätt efter Öckerö kommun (4,1) och Härryda kommun (4,0).

– Partille ska vara en av de kommuner som har bäst service till företagen, säger näringslivsansvarig Marieke Wolter. Resultatet i Svenskt Näringslivs undersökning och Sveriges Kommuner och Regioners Insiktsmätning med bra betyg för service, bemötande och rådgivning, tillstånd och tillsyn stämmer väl överens och är ett kvitto på att kommunen jobbar med rätt frågor kopplat till företagande.

Ökad trygghet viktig fråga för företagen

Extra positivt är att Partilles företagare upplever att kommunen är tryggare.

– Vi har tagit frågan om trygghet och säkerhet för företagare på allvar. Det är glädjande att vår prioriterade satsning kring trygghet och säkerhet i samverkan med näringslivet i Partille ger resultat. Det stärker oss i vårt fortsatta arbete med den här frågan, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

Höstens trygghetsundersökning riktad till Partilleföretagen gav inblick i hur företagarna upplever tryggheten vilket gör det lättare för kommunen att rikta rätt insatser på rätt plats och i rätt tid för att bidra till att skapa så goda förutsättningar som möjligt för företagarna.

I samverkan med näringslivet startar Partille kommun också upp ett brottsförebyggande råd där representanter bland de lokala företagarna deltar för att jobba vidare med frågan gemensamt.

– Partille ska vara en attraktiv kommun att bo och verka i samt besöka. Trygghetsfrågan påverkar i hög grad kommunens attraktionskraft.

Dialog och digitala verktyg viktiga för företagsklimatet

Av resultatet i Svenskt Näringslivs attitydundersökning om företagsklimatet 2023 framgår också att Partilleföretagen upplever att kommunpolitikernas och tjänstemännens attityder till företagen och företagande ytterligare förbättrats – från redan bra siffror. Det påverkar även betygen kopplade till frågan om företagens dialog med kommunens beslutsfattare – som också har ökat.

– Efter pandemin har vi nu kommit i gång med fysiska möten och företagsbesök igen. Något som både vi och företagen har saknat och som har en stor påverkan på det upplevda företagsklimatet, säger näringslivsansvarig Marieke Wolter.

Pandemin har dessutom gett kommunen nya digitala verktyg, som Företagslotsen, som ökar tillgängligheten och möjliggör effektivare service.

FAKTA: Svenskt Näringslivs enkät 2023

Svenskt näringslivs enkät skickas årligen till 73166 företag. I undersökningen 2023 har 32401 svar kommit in vilket ger en svarsfrekvens på 46 procent (när returnerade enkäter räknats bort). Enkäten 2023 skickades till 400 Partilleföretagare. 153 svar har inkommit, vilket ger en svarsfrekvens på 39 procent (när returnerade enkäter räknats bort).

Företag som är aktuella för enkätundersökningen är privata företag med huvudkontor i den aktuella kommunen. Arbetsställen med fler än 25 anställda, men som inte har sitt huvudkontor i kommunen är också med i urvalet. De företag som saknar anställda är aktuella för enkätundersökningen om de har en årsomsättning på minst 300000 kronor.

Enkätresultatet utgör två tredjedelar (2/3) av den kommunranking som Svenskt Näringsliv presenterar varje år. Den sista tredjedelen (1/3) bygger på statistik från SCB och UC AB. Vilken placering i Svenskt Näringslivs ranking av landets 290 kommuner som Partille hamnar på 2023 presenteras den 20 september.

Länk

Mer om enkätresultatet 2023 på Foretagsklimat.se.

Bedömningsskala från 1-6

Frågorna i enkäten utgår från hur företagen upplever företagsklimatet i den kommun där de är verksamma. Flertalet frågor besvaras utifrån en sexgradig skala där 1 = dåligt 4 = bra och 6 = utmärkt.
Rikssnittet för företagens sammanfattande omdöme om företagsklimatet i Sveriges kommuner är 3,46 (2022: 3,43). För Göteborgsregionens 13 kommuner var snittet 3,49 och för Västra Götalands län 49 kommuner 3,54.

Omdöme: Göteborgsregionen 2023

Sammanfattande omdöme 2023 (2022 inom parantes):

• Öckerö 4,1 (4)
  • Härryda 4 (3,96)