Partille kommuns miljöenhet rankad tvåa i Sverige

Partille kommuns miljöenhet rankad tvåa i Sverige

Med ett nöjd-kund-index (NKI) på 71 får Partille fortsatt högt betyg i Sveriges kommuner och regioners Öppna jämförelser Företagsklimat 2020 – en servicemätning av kommuners myndighetsutövning. Livsmedelskontroll går framåt i mätningen och miljö- och hälsoskydd rankas tvåa i Sverige. Men en rekordökning av byggärenden under pandemiåret, påverkar det enskilda betyget för bygglov och gör att kommunens totala NKI backar fem steg.

– NKI 71 är ett mycket bra resultat 2020 med tanke på de speciella omständigheter som pandemin innebär för kommunens verksamheter. Kommunstyrelsen har satt NKI 74 som mål till 2022 och jag tror vi kan se fram mot en snabb återhämtning av betyget när pandemin klingar av, säger Marith Hesse, ordförande i Partille kommunstyrelse.

Öppna jämförelser Företagsklimat är en årlig servicemätning av svenska kommuners myndighetsutövning gentemot företagare inom sex områden: brandskydd, bygglov, markupplåtelse, miljö- och hälsoskydd, livsmedelskontroll samt serveringstillstånd. Frågorna berör information, tillgänglighet, bemötande, kompetens, rättssäkerhet och effektivitet inom varje område.

Byggboom - oväntad effekt av pandemin

Partille kommuns bygglovsenhet har jobbat medvetet under lång tid för att utveckla sin service till företagen med fokus på effektivitet och bemötande. De senaste fyra åren har betyget för enhetens hantering av byggärenden nära nog fördubblats i mätningen från NKI 41 år 2016 till NKI 77 år 2019. Men i mätningen 2020, backar betyget till NKI 63. Nedgången sammanfaller med den största ökningen av lov- och anmälningsärenden till byggenheten sedan decennieskiftet. Byggärendena har ökat med 64 procent det senaste året och inflödet ser ut att fortsätta 2021.

– Ökningen antas vara en följd av pandemin som gör att fler är hemma och har tid att ta tag i byggprojekt. Parallellt ser vi en ökad ärendeingång av större byggnationer bland annat kopplat till utbyggnaden av det nya bostadsområdet Gökegård i Öjersjö och den fortsatta utvecklingen av Partille Port i centrala Partille, säger bygglovschef Tobias Persson.

Bygglovsenheten har bemannat upp för att möta inflödet av ärenden och håller de lagstadgade handläggningstiderna. Men kunder får räkna med att handläggningstiden i ett enskilt ärende ligger i det övre tidsspannet.

– Det påverkar självklart upplevelsen av vår service, säger Tobias Persson.

Toppbetyg för miljö- och hälsoskydd

Men pandemin har också positiva sidoeffekter.

– Den har stärkt vår dialog med företagarna och jag hoppas att vi kan hålla i detta även efter pandemin, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i Partille kommun.

Kommunens dialogdrivna arbetssätt bidrar tydligt även till att Partille går framåt inom miljö- och hälsoskydd och livsmedelskontroll i servicemätningen 2020 – trots att trycket på miljöenheten som hanterar dessa ärenden ökat under pandemin. Med betyget NKI 88 ligger Partille kommun kvar i betygstoppen inom miljö- och hälsoskydd i mätningen och rankas tvåa i Sverige inom serviceområdet.

– Det är fantastiskt att få så fint betyg av Partilles företagare två år i rad. Det betyder jättemycket och är en bekräftelse på medarbetarnas viktiga arbete, säger miljöchef Emma Cederlöf. Vi ska vara effektiva, men inte på bekostnad av rättssäkerheten. Det tycker jag vi har lyckats bra med.

Miljöenheten får överlag mycket höga betyg i varje enskild fråga kopplad till miljö- och hälsoskydd; Information NKI 87, tillgänglighet NKI 88, bemötande NKI 93, kompetens, rättssäkerhet NKI 87 och effektivitet NKI 91. Därtill har enhetens betyg för hanteringen av ärenden som rör livsmedelskontroll ökat åtta steg till NKI 75 2020.

– Vi arbetar långsiktigt för att bidra till att företagarnas verksamheter är trygga och säkra för alla som bor och vistas i Partille och såklart för vår livs- och naturmiljö. För att det ska vara lätt att göra rätt jobbar vi i dialog med företagarna och anstränger oss för att vara tillgängliga och svara så snabbt vi kan på deras frågor, säger Emmas Cederlöf.

Företagslotsen – för enklare ärendehantering

Företagare som haft ett avslutat ärende med kommunen 2020 inom de sex utpekade myndighetsområdena hade möjlighet att svara på servicemätningen. Syftet är att fånga upp deras åsikter för att hjälpa kommunen att identifiera förbättringsområden i sin service. 2020 svarade 73 Partilleföretagare vilket innebär en ökning av svarsfrekvensen från 50 procent 2019 till 53 procent 2020.

– Det ska vara lätt att starta och driva företag i Partille! Vi måste alltid vara på tå och se vad vi göra för att utveckla företagsklimatet. Ju fler företagare som deltar i mätningen, desto bättre underlag får vi, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i kommunen.

Som ett sätt att boosta servicen till företagen ytterligare, lanserades företagslotsen i Partille kommun i slutet av mars i år. Det är en enkel väg in till kommunen för befintliga och blivande företagare i Partille. Företagslotsen samordnar företagarnas kontakter i kommunen för en enklare ärendehantering och ser till att de får svar på sina frågor.

– Ett välmående näringsliv är en del av helheten när vi utvecklar framtidens Partille, säger Marith Hesse. Fyra av fem jobb skapas i små och medelstora företag enligt statistik från Statistiska centralbyrån. Företag ger människor jobb, som i sin tur kan betala skatt som finansierar skola, vård och omsorg. Allt hänger ihop.

Kommunerna väljer själva att delta i mätningen med sin ärendestatistik och betalar för att få tillgång till resultatet. År 2020 deltog 181 kommuner och 13 gemensamma förvaltningar/förbund. Enkäten skickades till företagare som haft ett avslutat myndighetsärende med en kommun 2020. I mätningen har cirka 29 500 företagare i Sverige bedömt kommunernas service inom de sex myndighetsområdena. 73 Partilleföretagare deltog i mätningen 2020 (svarsfrekvens 53 procent - vilket är en förbättring från 50 till 53 procent).

FAKTA: Öppna jämförelser 2020

Partilles NKI 2020

I 2020 års mätning är Partille kommuns sammanvägda NKI 71. Genomsnittligt NKI för alla kommuner som deltar i mätningen är NKI 74.

Baserat på Partilles sammanvägda NKI placerar sig kommunen på en sjunde plats bland de tretton medlemskommunerna i Göteborgsregionen (GR). (Siffran inom parantes anger kommunens ranking inom mätningen som helhet).

1. Mölndal, NKI 75, (ranking 73).
  2. Lerum, NKI 75, (ranking 74).
  3. Stenungsund, NKI 74, (ranking 97).
  4. Göteborg, NKI 73, (ranking 101).
  5. Öckerö, NKI 73, (ranking 109).
  6. Kungälv, NKI 72, (ranking 129).
  7. Partille, NKI 71, (ranking 131).
  8. Ale, NKI 70, (ranking 141).
  9. Lilla Edet, NKI 70, (ranking 147).
  10. Härryda, NKI 69, (ranking 155).
  11. Alingsås, NKI 67, (ranking 166).
  12. Kungsbacka, NKI 66, (ranking 170).
  13. Tjörn, NKI -, (För få ärenden).

Resultat i tidigare mätningar

Partille kommuns NKI i tidigare mätningar.

• 2019: NKI 76, plats 3 i GR (ranking 41).
  • 2018: NKI 72, plats 5 i GR (ranking 98).
  • 2017: NKI 66, plats 9 i GR (ranking 130).
  • 2016: NKI 65, plats 9 i GR (ranking 129).

NKI-gradering

NKI (nöjd-kund-index) används som nyckeltal för att mäta företagarnas kundnöjdhet inom de sex myndighetsområdena. Minst sju enkätsvar per myndighetsområde krävs för att ett NKI-värde för ett enskilt område. Viktningen av en kommuns sammanvägda NKI påverkas av antalet enkätsvar per myndighetsområde och företagarnas betyg av servicen. NKI-värdet bedöms enligt följande skala:

• NKI 80 eller högre: Mycket högt.
  • NKI 70 till 80: Högt.
  • NKI 62 till 69: Godkänt.
  • NKI 50 till 61: Lågt.
  • NKI 50 eller lägre: Mycket lågt.