Politisk enighet om heltid som norm i Partille kommun

Politisk enighet om heltid som norm i Partille kommun

Partille kommun har tagit de första konkreta stegen mot heltid som norm inom vård och omsorg. I slutet av mars infördes nya arbetsscheman inom äldreomsorgen och delar av funktionsstödsverksamheten, för att de som vill ska kunna arbeta heltid. En viktig omställning som alla politiska partier står bakom.

Fackförbundet Kommunal och Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har tillsammans enats om att heltid ska vara norm inom välfärdens kvinnodominerade yrken senast 2024. De driver sedan 2016 den frågan inom det gemensamma projektet Heltidsresan. Överenskommelsen om att heltid ska vara norm 2024 är fattad på central nivå och omfattar även Partille kommun.

Nationellt omställningsprojekt

Omställningen pågår i hela landet och flera andra kommuner har redan infört heltid som norm inom vård och omsorg. Avtalet är fattat centralt, men det är upp till varje kommun att planera för hur man ska uppfylla det. Att ställa om från en deltidsorganisation till en heltidsorganisation är ingen snabb och enkel insats. Det kräver mycket arbete och förändringar av både organisation och kultur på arbetsplatserna, vilket initialt kan skapa oro och turbulens.

Schemaändringarna är en del på vägen

De nya vårdscheman som infördes i Partille kommun under våren är ett första steg mot ökat heltidsarbete. Om fler ska arbeta heltid med oförändrat antal personaltimmar måste bemanningen anpassas efter de tider då brukarens behov finns i verksamheten. Färre personer behöver sprida ut sin arbetstid över dagar, kvällar och helger på ett rättvist sätt. De aktuella schemaändringarna har varit nödvändiga på grund av ett avtal mellan SKR och Kommunal om en sänkning av arbetstiden för nattpersonalen, från 1 april 2022. Men det har också varit ett sätt att kratta manegen för att kunna införa heltid som norm.

Nödvändigt och långsiktigt arbete

Förändringar väcker ofta känslor och oro. I Partille kommun har vårens schemaändringar lett till protester från många medarbetare, som tycker att deras arbetsmiljö har försämrats och att de har svårt att få livspusslet att gå ihop. Några har valt att sluta sin anställning vilket är olyckligt.

Vi i vård- och omsorgsnämnden har förståelse för att förändringarna kan vara jobbiga för enskilda medarbetare och beklagar den upplevelsen. Vår förhoppning är att det här i förlängningen ska leda till förbättringar med fler ordinarie anställda, färre vikarier och att fler ska erbjudas heltid. Omställningen mot heltid är nödvändig och nämnden är inställd på att det här är ett långsiktigt arbete som innebär utmaningar.

Varför heltid som norm?

Som redan har nämnts arbetar SKR och Kommunal gemensamt i ett långsiktigt projekt för att heltidsarbete ska bli norm inom vård och omsorg. Bakgrunden är att det kommer att bli svårt att rekrytera nya medarbetare till välfärdsyrkena framöver, då antalet barn, unga och äldre ökar kraftigt de kommande åren. Samtidigt är ökningen av personer i arbetsför ålder betydligt mindre. Behoven av välfärdstjänster kommer alltså att öka samtidigt som bristen på arbetskraft kommer att vara stor. För att personalen ska räcka till så är det viktigt att fler jobbar heltid.

Kompetensförsörjning

Heltidsarbete är ett sätt att säkra kompetensförsörjningen genom att bättre ta till vara den kompetens som redan finns. Om en större andel av de anställda inom vård och omsorg arbetar heltid, behöver inte lika många nya medarbetare rekryteras. Som ett exempel redovisar SKR att om alla deltidsanställda i landet skulle arbeta bara en timma till i veckan så skulle det motsvara nästan 6000 heltidsanställda. Det förutsätter självfallet att arbetsbelastningen är på en sådan nivå att personalen orkar arbeta heltid.

Ökad ekonomisk trygghet och jämställdhet

Genom att arbeta heltid får personalen inom välfärden en lön det går att leva på och en bättre möjlighet till självständighet genom livet. Att gå från deltid till heltid ökar inkomsten varje månad och det leder också till en högre pension. Fler kvinnor som arbetar heltid bidrar till en mer jämställd arbetsmarknad och i förlängningen också ett mer jämställt samhälle.

Ökad kontinuitet och kompetens

Ökat heltidsarbete inom vård och omsorg kommer även brukarna till del. När fler arbetar heltid skapas bättre möjligheter för kontinuitet och kvalitet i verksamheten. I en verksamhet som bedrivs veckans alla dagar och dygnets alla timmar är det viktigt att det finns gott om erfarna medarbetare, med rätt kompetens, i tjänst vid varje arbetstillfälle.

Med en stabil grundbemanning kan frånvaro i större utsträckning än idag täckas med ordinarie medarbetare, och behovet av vikarier minska. Det är positivt för våra brukare och i förlängningen även för personalen i form av förbättrad arbetsmiljö när mindre tid behöver ägnas åt att introducera vikarier.

Nästa steg

I Partille kommun är målsättningen att tillsvidareanställning på heltid ska vara det normala vid nyanställning inom vård och omsorg. Dessutom önskar man att redan anställda medarbetare i högre utsträckning ska arbeta heltid. Det ska i sin tur minska behovet av vikarier och extratid utförd av månadsavlönade samt bidra till ökad kompetensförsörjning.

Val av sysselsättningsgrad till hösten

Senast den 1 oktober 2022 kommer medarbetarna att få göra ett aktivt val av sysselsättningsgrad. Önskad sysselsättningsgrad ska därefter verkställas under den första schemaperioden 2023.

I Partille kommun eftersträvar vi en arbetstidsförläggning som vare sig innebär för korta eller för långa arbetsdagar och en sammanhållen arbetstid utan delade turer under hela dygnet. Det innebär att vissa arbetsdagar behöver kortas ned och att andra behöver förlängas, för att möjliggöra att medarbetare under hela dygnet ska ges möjlighet att arbeta heltid.

Delaktighet och engagemang

Arbetet mot heltid som norm har sedan start skett i nära samarbete med Kommunal och fackliga representanter från våra verksamheter. Ute på arbetsplatserna har chefer och medarbetare löpande fått information och fört en dialog om de förändringar som behöver genomföras.

Även framåt kommer både chefer och medarbetare att involveras och det kommer att krävas delaktighet och engagemang från samtliga berörda. Heltidsresan innebär som sagt många förändringar. Nuvarande normer och arbetssätt kommer att behöva ifrågasättas och förändras. Kan vi gemensamt och med respekt för varandra lösa de här frågorna kommer Partille kommun att stå bättre rustade för att klara den framtida välfärden.

Vård- och omsorgsnämnden, Partille kommun, 24 maj 2022