Fler kommer få hjälp och arbetsmiljön för medarbetarna förbättras genom storsatsning på Partille kommuns socialtjänst. Foto: Partille kommun

Stor satsning på Partilles socialtjänst

Med fler än sju nya medarbetare och en satsning på sju miljoner kronor ska socialtjänsten i Partille kommun bli ännu bättre. Fler blir hjälpta och arbetsmiljön för medarbetarna blir bättre.
– Satsningen ska också leda till att Partilles socialtjänst blir en mer attraktiv arbetsplats för att underlätta rekryteringar, säger Anna Strand (C), ordförande i social- och arbetsnämnden i Partille kommun.

Mångmiljonsatsning

Politikerna i Partille kommun beslöt i tisdags att skjuta till pengar till social- och arbetsförvaltningen för att utöka personalstyrkan och på så sätt bättre möta brukarbehovet och avlasta ansträngda verksamheter. Under två år kommer sju miljoner kronor utöver befintlig budget att öronmärkas för satsningen.

– Det är en utgift nu, men om cirka två år räknar vi med att ha hämtat hem denna satsning då kostnaderna blir lägre när vi kan jobba mer förebyggande och undvika en del dyra placeringar, säger Anna Strand (C).

Växande rekryteringsbehov

Bristen på socialsekreterare är stor i hela landet, särskilt inom området barn och unga. Med en extra satsning på socialtjänsten hoppas man nu att det ska bli lättare att rekrytera för framtiden.

– Vi har en god vilja i våra verksamheter där alla vill åt samma håll. Vi har arbetat mycket med ledarskapet och delaktigt medarbetarskap det senaste året. Nu med extra resurser kommer vi bli fler och bättre vilket de vi är i kontakt med kommer att märka av, säger Margareta Antonsson, chef på social- och arbetsförvaltningen.

Förstärkning i många delar

Verksamheterna inom området barn- och unga är de som främst kommer att utökas med fler medarbetare, men även andra delar av organisationen kommer att få förstärkning.

– Medarbetare flyttar runt i organisationen, slutar, går i pension, eller ändrar arbetstid. Det innebär att vi behöver rekrytera fler än de sju personer som ska fylla de nya tjänsterna, säger Margareta Antonsson.

Redan nu är det första tjänsterna utlysta. Du kan läsa mer om satsningen och vilka jobb som finns att söka på partille.se/socionom som ständigt kommer att uppdateras.