Arbetet med klottersanering pågår för fullt.

Stor succé för Klotterjakten

Under oktober månad pågick Klotterjakten i Partille, en uppmaning till alla att lägga extra fokus på att få bort klottret i kommunen. Engagemanget har varit stort och kommunen arbetar nu med att sanera det klotter som rapporterats in.

Nio av tio upplever Partille som en trygg plats att bo på. Men även om den personliga tryggheten upplevs hög går det att öka tryggheten i vår offentliga miljö, bland annat genom att få bort klottret i kommunen. Därför pågick Klotterjakten under oktober månad 2017.

Under Klotterjakten har medborgare kunnat rapportera in klotter via en mejladress och gensvaret har varit stort:

- Under Klotterjakten har vi fått in närmre 40 rapporteringar om klotter i kommunen, något som kan ställas mot samma period förra året då vi inte fick in någon alls, säger Marcus Hull, driftingenjör och säkerhetssamordnare på samhällsbyggnadskontoret i Partille kommun.

Polisanmälan har gjorts för samtliga fall av klotter och nu pågår det stora arbetet med att sanera.

Tillgänglighet

Klotter, precis som andra typer av felanmälan, har alltid kunnat rapporteras in via e-tjänsten för Synpunkter & Felanmälan på partille.se, så även fortsättningsvis. Men rutiner kan alltid förbättras och nu tittar kommunen på hur tjänsten kan göras mer tillgänglig.

- Med tanke på gensvaret som möjligheten att maila in klotteranmälningar har fått tittar vi nu på hur vi kan göra vår e-tjänst för synpunkter och felanmälan ännu mer tillgänglig. Ett alternativ skulle kunna vara en app, något som ett flertal kommuner redan använder sig av, säger Per Wikström, IT-chef i Partille kommun.

Tack till alla engagerade

- Det har varit fantastiskt roligt att se hur engagerade Partilles invånare har varit under Klotterjakten och hur otroligt mycket positiv respons vi har fått på samverkansprojektet Trygg i Partille! säger Henrik Gustafsson, säkerhetsansvarig i Partille kommun.

Klotterjakten har varit ett initiativ för att lyfta fram vikten av att alla hjälps åt för att skapa ett tryggare Partille. Men bara för att oktober månad är tillända och Klotterjaktens mailadress är stängd betyder inte det att arbetet är slutfört.

- Jag vill uppmana alla att fortsätta rapportera in klotter och andra felanmälningar till vår e-tjänst för synpunkter och felanmälan! Är det något som Klotterjakten visat så är det att ju fler vi är som hjälps åt, desto fler ärenden kan vi åtgärda och genom det skapa trygghet i våra offentliga miljöer, fortsätter Henrik.

En del i samverkansmodellen Trygg i Partille

Nyligen lanserades medborgarlöftet om trygghet i offentlig miljö i Partille, ett löfte som kommun och polis ger till dig som invånare. Det utgår från ett gemensamt trygghetsfrämjande och brottsförebyggande arbete och har sin grund i samverkansmodellen Trygg i Partille. I medborgarlöftet lovar Partille kommun att bland annat förstärka klotter- och skadegörelsehanteringen.