Graffitiworkshop 10-11 augusti på Ungdomens hus i Partille. Bild: Appear37.

​Ungdomar sätter färg på Partille

Nu får unga chansen att sätta sin kreativa prägel på Partilles stadsmiljö. I augusti ges en konstnärligt inriktad graffitiworkshop i samband med sommaraktiviteten Summercamp där graffitiexperten och nationellt erkända konstnären Adam Algotsson, känd som Appear37, gästar Ungdomens hus. Den två dagar långa workshopen mynnar ut i en grann väggmålning på stadsparkens nybyggda parkeringshus vid Säveån.

Stort intresse hos ungdomarna

Graffiti som tidigare förknippats med klotter har på senare år fått allt större erkännande som en riktig konstform. Inte minst i Partille där flera offentliga platser smyckats med verk som livat upp gråa betongytor.

– Precis som dans och musikskapande är graffiti en uttrycksform och ett konstnärlig verktyg för att kunna förmedla sina kreativa idéer. Genom sommarens workshop ger vi våra ungdomar chansen att sätta färg på Partille och bidra till stadsbilden. Det skapar en känsla av ansvar och stolthet som är viktig att ta tillvara på, säger Rabi Shabo som är fritidssamordnare på Partille kommun.

– Intresset för graffiti är stort bland våra ungdomar, önskemålen om att få måla, och lära sig mer om konstformen, har varit många. Vår fritidsverksamhet bygger på ungdomarnas egna initiativ och vi arbetar för att tillgodose och förverkliga alla fantastiska idéer som ungdomarna kommer med, säger Rabi Shabo.

Tidigare målat för Spotify och Metro

Workshopens handledare som går under pseudonymen Appear37 heter egentligen Adam Algotsson. Algotsson lever idag på sin konst och har i hela sitt liv ägnat sig graffiti i alla dess former. Bland beställningsuppdragen har han skapat verk för bland annat Spotify, tidningen Metro och flera kommuner i Västsverige. Läs mer om Adam 'Appear37' Algotsson här.

Graffitiworkshopen pågår 10-11 augusti och vänder sig till unga i åldrarna 12-20 år och ansökan är fortfarande öppen. Allt material kommer finnas på plats och efter en grundkurs inne på Ungdomens hus i Kulturum flyttas verksamheten utomhus för att skapa ett gemensamt konstverk på stadsparkens nybyggda parkeringshus.

Nyfiken?

Kontakta fritidssamordnare Rabi Shabo för anmälan och frågor på Epost: rabi.shabo@partille.se