Prisregn. Oves Gatukök utsågs till Sveriges bästa korvkiosk 2021.  Familjeföretaget har sin bas på Sävedalens köpgata i Partille men finns även Lilla Torget i Alingsås och på ständigt på rull i foodtrucken. Bildkälla: facebook.com/ovesgatukok.
Prisregn. Oves Gatukök utsågs till Sveriges bästa korvkiosk 2021. Familjeföretaget har sin bas på Sävedalens köpgata i Partille men finns även Lilla Torget i Alingsås och på ständigt på rull i foodtrucken. Bildkälla: facebook.com/ovesgatukok.

Gôtt mos! Säger vi om Årets företagare i Partille 2022

Årets företagare har satt Partille på kartan med sitt gatukök som lockar hungriga lunchgäster och nattsuddare från när och fjärran. Vem känner inte till uttrycket gôtt mos?! Stort grattis till Oves Gatukök och dess ägare Peder Wester önskar Företagarna Partille och Partille kommun.

– Tack, det känns jättebra. Jag är verkligen hedrad och vill i min tur lyfta fram alla våra medarbetare som är med och gör Oves Gatukök till var det är. Jag är så tacksam. Utan dem är vi ingenting, säger Peder Wester.

Hög standard

Årets Företagare utses årligen ut av Företagarna i Partille i samarbete med Partille kommun, för att uppmärksamma framför allt mindre och medelstora företag och dess insatser. Årets utmärkelse delades ut på Företagarna Partilles politikerkväll i Kulturum den 28 april. Peder Wester och Oves Gatukök får utmärkelsen Årets företagare i Partille 2022 med följande motivering:

”Årets företagare har på ett lite annorlunda sätt satt Partille på kartan. Oavsett tidpunkt ringlar en ständig kö utanför med både nära och långväga gäster. En av deras specialiteter har till och med myntat ett eget uttryck. Tredje generationen driver nu framgångsrikt vidare farfar Oves idé om riktigt gôtt mos.

2021 utsåg Korvakademin Oves gatukök till Sveriges bästa korvkiosk. Motiveringen löd: Denna korvkiosk har hållit högsta klass ända sedan starten i början på 1950-talet. Nu liksom då ringlar sig köerna långa till detta populära gatukök.”

Din egen favorit på er meny?
– En kokt korv i bröd med lite stark senap, en klick bostongurka och rostad lök på toppen sitter alltid bra. Det går självklart att variera med mos istället för bröd på bricka, säger Peder Wester som dagen till ära ställt upp Oves foodtruck vid Kulturum för att servera gästerna på politikerkvällen.

Vad tänker du om gatukökets framtid?
– Har vi hållit på i nära 70 år så ska vi nog klara minst lika länge till, säger Peder Wester och skrattar. Ove’s är ett traditionellt svenskt gatukök med ett klassiskt sortiment som håller över tid. Så länge vi håller hög standard i köket och på menyn så finns vi kvar.

Peder tog över verksamheten 1979 från sin pappa Ove Wester som öppnade det första gatuköket 1954 och för arvet och traditionen vidare genom att tillsammans med sina barn driva Oves Gatukök.

Köerna till gatuköket ringlar långa och natt och det goda moset görs än i dag enligt ett hemligt originalrecept som pappa Ove själv tog fram. Det har nått berömmelse långt utanför Partille och Göteborg och enligt legenden är det på Oves Gatukök som uttrycket gôtt mos* myntades.

– Det är verkligen på tiden att Oves Gatukök utses till Årets företagare. Med nästan 70 år i branschen har Ove’s blivit något av en institution för flera generationer partillebor och en attraktion som lockar 100 000-tals besökare varje år, säger Nina Orback på Företagarna Partille.

Vad äter du på Ove’s?
– Det ska vara med mos! Oavsett om tillbehöret är strömming och lingon eller korv.

Foodtrucks och catering

Det finns flera legender om Oves gatukök. Som den om den mexikanska besöksdelegationen på Volvo Lastbilar prompt ville äta affärsmiddag på Oves Gatukök! Eller mamman som på väg till Landvetter flygplats stannar till hos Ove´s för att köpa två halva special i värmelåda till sin dotter i Italien.

I dag finns Oves Gatukök på Göteborgsvägen 36 på Sävedalens köpgata i Partille och på Lilla Torget i Alingsås och sysselsätter cirka 15 heltidstjänster. Peder Wester har även utvecklat konceptet med foodtrucks, catering och möjlighet till hemkörning.

– Vår första foodtruck började rulla för åtta år sedan och satsningen har gått spikrakt uppåt sedan dess. Från nästa vecka utökar vi därför vår flotta med ytterligare ett fordon, säger Peder Wester.

Om utmärkelsen Årets företagare

Årets Företagare i Partille ska äga och driva företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Andra kriterier är tillväxt, god lönsamhet, visa gott ledarskap, kreativitet, miljötänkande och vara en god förebild som leder till en bra företagsutveckling i Partille.

– Peder Wester har lyckats förnya och bygga vidare på ett starkt varumärke med den klassiska gatukökskänslan i behåll. Oves Gatukök är en aptitretande stolthet att värna om, säger Marith Hesse, (M), ordförande i kommunstyrelsen i Partille.

Vad blir det på menyn när du har vägarna förbi Ove’s?
– Jag väljer gärna en halvspecial med hamburgerdressing på moset, och en ”pucko” att dricka till, säger Marith Hesse.

*Gôtt mos = Vanligt förekommande fras i Göteborgsområdet. Används för att uttrycka något som väldigt bra eller framgångsrikt; "Gôtt Mos!"

Årets UF-företagare på Partille gymnasium utsedda

På Politikerkvällen den 28 april premierades även Årets UF-företagare på Partille gymnasium. Årets UF-Företagare på gymnasiet utses årligen ut av Företagarna i Partille i samarbete med Partille kommun för att uppmuntra ungas entreprenörsanda.

Länk