Pristagare och prisutdelare av barnkonventionspriset 2023. Från vänster; Isac Aponno, Christina Holmqvist, Linnea Dynberg, Jakob Löwenbrand och Samuel Kaufman.

Late Night Coffee får Partille kommuns barnkonventionspris 2023

Partille kommuns barnkonventionspris går i år till ungdomskaféet Late Night Coffee i Equmeniakyrkan Sävedalen. De får priset för att ha skapat en uppmuntrande plats där ungdomar kan träffas och känna sig trygga oavsett bakgrund och religiös tillhörighet.

Som enda kommun i landet delar Partille ut ett årligt barnkonventionspris. Det går till personer, föreningar, grupper eller verksamheter i kommunen som på ett "förtjänstfullt sätt" arbetar med barn och ungdomar i bankonventionens anda.

Barnkonventionspriset 2023 delades ut av kommunfullmäktiges ordförande Samuel Kaufman (M) och vice ordförande Christina Holmqvist vid en ceremoni i Partille Kulturum tisdag 24 oktober, som är den internationella FN-dagen.

–Det känns väldigt fint att ha fått barnkonventionspriset. Dessutom är det en kul uppmuntran för alla de frivilliga som gör Late Night Coffee möjligt, säger Linnea Dynberg, ungdomspastor i Equmeniakyrkan Sävedalen och huvudansvarig för den prisade verksamhet, och som tog emot priset i sällskap av flera av kyrkans volontärer.

En plats med hemkänsla

Varje fredagskväll klockan nio öppnar Equmeniakyrkan i Sävedalen för Late Night Coffe – kafé och samlingsplats för ungdomar från årskurs sju och uppåt. Alla i åldersgruppen är välkomna oavsett bakgrund och religiös tillhörighet. Verksamheten startade 2020 och har sedan dess blivit en populär samlingsplats för unga i Partille.

-Många fredagar har vi haft närmare hundra ungdomar som har besökt oss hela eller delar av kvällen. De flesta kommer från Partille, men det även ungdomar från Göteborg har hört talas om oss och tittar förbi, berättar Linnea Dynberg.

Late Night Coffee är en utveckling av kyrkans organiserade ungdomsaktiviteter som startar lite tidigare på fredagskvällarna. När ledarna upptäckte att de äldre ungdomarna lämnade efter ett par timmar testade de ett friare koncept, med kafé och tillgång till samlingslokaler där besökarna kan komma och gå under kvällen. Kyrkan bjuder på något enklare att äta och i kaféet finns godsaker och dricka att köpa för en billig penning, det finns spel, pingisbord och soffgrupper för dem som bara träffas och hänga tillsammans. Under kvällen hålls också en andakt som de som vill deltar i.

-Tanken är att erbjuda en plats med hemkänsla. Vår ambition är att alla som kommer hit ska kunna ha roligt och trivas, säger Linnea Dynberg.

Volontärer finns med som stöd

Under Late Night Coffee finns alltid en grupp volontärer på plats, vuxna eller äldre ungdomar som har varit med i verksamheten ett tag. En grupp volontärer sköter kaféverksamheten och allt som hör den till. Andra volontärer står i dörren och hälsar besökarna välkomna eller finns tillgängliga som stöd i samlingslokalerna. De kan till exempel föreslå aktiviteter, uppmuntra ungdomarna att umgås i nya grupper och håller ett öga på att ingen blir lämnad ensam eller utanför. Målet är att besökarna ska känna sig välkomna och bekväma oavsett om de deltar hela kvällen eller bara tittar förbi.

-För ett par år sedan hade vi ett gäng som brukade komma och handla i kaféet och sedan hänga på parkeringen utanför med sina mopeder resten av kvällen. Nu är de ungdomarna med här inne i stället och det känns kul, berättar Linnea Dynberg.

Motivering

Med stort driv och engagemang arbetar Late Night Coffee (LNC) på ett framgångsrikt sätt med att stärka barns rättigheter. LNC är en verksamhet inom Equmeniakyrkan Sävedalen som drivs via ungdomspastorn Linnea Dynberg tillsammans med en grupp volontärer som består av unga vuxna, gamla, anställda och föräldrar. Tillsammans skapar de en varm och välkomnande miljö på fredagskvällar för ungdomar i Partille.

Genom lekar och spel bidrar volontärerna till delaktighet och gemenskap, vilket attraherar ungdomarna, liksom den goda och billiga fikan. Under de senaste tre åren har LNC samlat mellan 50 och 120 ungdomar per kväll, de flesta från Partille. LNC har också fått fin feedback från kommunens fältgrupp - de är imponerad på hur många ungdomar som samlas i kyrkans serveringslokal! Många ungdomar har också uttryckt att de känner att de kan lämna problem bakom sig och att de har hittat en bekväm och uppmuntrande plats att vara på. Ungdomarna vet att de blir respekterade och omtyckta precis som de är oavsett bakgrund, sexuell läggning, etnisk eller religiös tillhörighet. Genom sitt inkluderande arbetssätt bidrar LNC till en meningsfull fritid för ungdomarna som får möjlighet att träffa nya vänner medan de befinner sig ett tryggt och tillåtande sammanhang.