Ny avfallstaxa i Partille från januari 2024

Ny avfallstaxa i Partille från januari 2024

Partille kommun höjer avfallstaxan med totalt 6,5 procent år 2024 för att täcka ökande kostnader för avfallshantering och entreprenader.

Beslutad av kommunfullmäktige

Avfallstaxan för 2024 beslutades av kommunfullmäktige i Partille den 8 november 2023 (§ 133). Taxan gäller från och med den 1 januari 2024. Vid samma tidpunkt upphör den tidigare avfallstaxan att gälla.

Den nya avfallstaxan innebär bland annat att:

• Abonnemang med fast avgift för gemensam service och hämtning av rest- och matavfall höjs med 16 procent. För en genomsnittlig småhuskund med matavfallsinsamling motsvarar detta en ökning med cirka 16 kronor per månad eller 193 kronor per år med moms inräknat.
  • Avgiften för fastighetsnära insamling av trädgårdsavfall höjs med 14 procent.
  • Avgifterna för tömning av hushålls enskilda avloppsanläggningar samt tömning av fettavskiljare höjs utifrån de nya kostnader som kommunen får efter upphandling av ny slamentreprenad.

Den rörliga avgiften (viktavgiften) och avgiften för gångavstånd lämnas dock oförändrad.

Ökande kostnader för avfallshantering

Även med den nya avfallstaxan kommer Partille kommun ha en relativt låg avfallstaxa jämfört med andra kommuner både regionalt och nationellt.

Avfallstaxan bygger på de kostnader som kommunen har för hämtning, transport och behandling av hushållsavfall. Även vissa fasta kostnader ingår, bland annat för administration och för drift av återvinningscentralen i Öjersjö.

Uppräkningen av kommunens avfallstaxa 2024 är nödvändig för att balansera ökade produktionskostnader i entreprenaderna samt ökade kostnader för avfallsbehandling som bland annat baseras på anläggningskostnader och drivmedel.

Taxafinansierad verksamhet

Kommunens avfallshantering är helt taxefinansierad, vilket innebär att tjänsterna inte betalas med skattemedel. I stället tas avgifter ut från kunderna (hushåll och verksamheter) genom olika avfallsabonnemang och kostnader för annan avfallshantering.

Utgångspunkten är att avgifterna ska täcka kommunens hela kostnad för avfallshanteringen.