Nyföretagare i Alingsås, Lerum och Partille bjuds på bussturné till YESBOX

Nyföretagare i Alingsås, Lerum och Partille bjuds på bussturné till YESBOX

Den 13 maj bjuds nya och blivande företagare i Alingsås, Lerum och Partille på en gemensam bussturné till YESBOX i Göteborg som erbjuder affärsrådgivning, utbildningar och inspiration för nyföretagare och personer som har idéer som de vill utveckla.

– Den som går i starta-eget-tankar har ofta väldigt många frågor. Med bussresan till YESBOX vill vi ge nya och blivande företagare i de tre kommunerna chans att träffas samtidigt som de får tips för att lyckas på resan som entreprenör, säger Marieke Wolter, näringslivsansvarig i Partille kommun och initiativtagare till bussturnén som genomförs i samverkan mellan Partille, Alingsås och Lerums kommun och med Nyföretagarcentrum på respektive ort.

Bussturnén startar med upphämtning av deltagare i Alingsås och fortsätter sedan via Lerum och Partille till YESBOX entreprenörskvarter i stadsdelen Gamlestaden i Göteborg. Efter inledande fika presenteras deltagarna för YESBOX, Almi, Coompanion och Drivhuset och vilket stöd som verksamheterna kan erbjuda nya och blivande företagare. Deltagarna får även information om Nyföretagarcentrums tjänster i sin kommun.

Med på bussen finns också Partille kommuns näringslivsutvecklare, Louise Bång, som kan berätta om vilket stöd man kan få av kommunens Företagslots.

Marieke Wolter arrangerar årligen en liknande bussresa för elever på Partille Gymnasium för att inspirera dem att starta så kallade UF-företag som en del av sin utbildning i åk 3 på gymnasiet.

– Med vissa modifieringar så funkar konceptet även för att inspirera nyföretagare och dem som är på väg att ta steget ut på riktigt. Målet är att visa upp YESBOX verksamheter som är till för alla företagare och entreprenörer i hela Göteborgsregionen. På lite längre sikt kan det förhoppningsvis även bidra till ökat nyföretagande i Alingsås, Lerum och Partille, säger Marieke Wolter som hoppas att detta också blir ett återkommande event.

Program den 13 maj

• Alingsås station, samling kl 8.20
  • Lerum station, samling kl 8.40
  • Partille Kulturum, samling kl 9.05

Vi anländer YESBOX 9.30 och fikar tillsammans. Sedan får vi presentation av YESBOX, Almi, Coompanion och Drivhuset. Vi bjuder på lunch innan hemresan klockan 13.

Vill du hänga med på bussen?

Hör av dig till Louise Bång så fort som möjligt – men senast 5 maj för att säkra en plats!

Louise Bång, näringslivsutvecklare i Partille kommun
E-post: louise.bang@partille.se