Partille kommun har träffat Steen och Ströms styrelse

Partille kommun har träffat Steen och Ströms styrelse

Igår, måndagen den 1 mars, hade representanter från Partille kommun ett möte med styrelsen för Steen och Ström, som äger köpcentret Allum och flera kringliggande fastigheter. Bakgrunden till mötet var att kommunen inte anser att Steen och Ström följer det ingångna samverkansavtalet, som syftar till gemensam utveckling av Partille centrum, och utifrån det ville ha en diskussion med bolaget om hur de ser på frågan.

- Vi hade ett möte med en god dialog, men vi fick ingen ny information. Vi vill naturligtvis se att Steen och Ström också agerar och kommer vidare med utvecklingsplanerna. De uttrycker ett fortsatt intresse för att utveckla området och sina fastigheter, men menar att pandemin bromsat dem. Vi förstår självklart att pandemin påverkar deras verksamhet, men ser också att det borde vara möjligt för ett multinationellt bolag att påbörja planläggningsprocessen ihop med oss. Vi kommer fortsätta föra dialog i frågan och planerar för ett uppföljande möte om några veckor, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

Under mötet gick kommunen igenom historiken och bakgrunden till att Steen och Ström en gång i tiden, och med andra ägare, fick köpa marken för att bygga ett köpcenter och utveckla området. Kommunen presenterade också de utvecklingsplaner och visioner som finns för området. Dessutom deltog Business Region Göteborgs VD, Patrik Andersson, som redogjorde för Partilles betydelse för den regionala näringslivsutvecklingen samt berättade om den positiva utvecklingstrend som råder i göteborgsregionen gällande byggnation och investeringar.

- Gällande samverkansavtalet är vår uppfattning fortsatt att Steen och Ström inte följer sina åtaganden och vi är inte nöjda med deras förklaring till varför de inte gör något. Men Steen och Ström har öppnat upp för att samarbeta med någon annan aktör för att utveckla fastigheterna, något som vi från kommunens sida välkomnar. Vi förväntar oss att de kommit vidare i det när vi ses nästa gång. Med tanke på den positiva utveckling som råder i kommunen och i övriga göteborgsområdet ser vi att det finns stor potential i området. För oss är utvecklingen av centrala Partille en mycket angelägen fråga, säger Marith Hesse.

Kontakt:

Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande 070-765 25 39

Partille kommun är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²) men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2014: 36 528), granne med Göteborg.

Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt.– Mitt i det goda livet.

Följ Partille kommun och få mer info här:

Partille.se

Partille kommun på Facebook