Partille kommun kallar till möte med Steen och Ströms styrelse

Partille kommun kallar till möte med Steen och Ströms styrelse

Partille kommun har idag skickat ett brev till styrelsen för Steen och Ström, bolaget som äger Allum och flera kringliggande fastigheter i Partille centrum. I brevet kallar kommunen styrelsen till ett möte, med anledning av att kommunen inte anser att bolaget följer det samverkansavtal som upprättades mellan parterna i våras och som syftar till utveckling av Partille centrum.

- Vi har länge känt en frustration över att Steen och Ström, som äger så mycket central mark, inte visar något intresse för att bidra till utvecklingen av Partille centrum. I våras när vi tecknade samverkansavtalet kändes det som ett steg i rätt riktning, men nu är vår uppfattning att de inte följer de åtaganden de har och med avtalet som grund är det inte acceptabelt. Vi initierar därför ett möte med deras styrelse för att diskutera var vi står och hur vi går vidare, säger Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande.

Samverkansavtalet tecknades i maj 2020 och innebär att kommunen och Steen och Ström skrivit under på att gemensamt bidra till den vision som finns för utvecklingen av Partille centrum, området mellan Kyrktorget och Södra torget. Genom samverkansavtalet åtar sig Steen och Ström bland annat att utveckla sitt fastighetsbestånd inom området, att bidra i detaljplanearbete och i annan fysisk planering samt att utveckla allmän plats inom området. Avtalet ersätter ett planbesked och enligt överenskommen tidplan skulle arbete med minst två detaljplaner påbörjas 2020/21. Steen och Ströms styrelse har dock meddelat att dom inte har för avsikt att starta detaljplanerna, vilket är en förutsättning för att kommunen ska kunna påbörja arbetet då bolaget äger aktuell mark.

- Vår vision är att utveckla Partille centrum till en attraktiv och trygg plats med hög tillgänglighet, fler bostäder och arbetsplatser och god tillgång till service, kollektivtrafik och mötesplatser. Potentialen är stor men det kräver att den som äger marken är med och bidrar, säger Marith Hesse.

Tanken är att mötet ska äga rum i slutet av februari och under rådande omständigheter kommer det hållas digitalt. Partille kommun kommer representeras av ett antal politiker och tjänstepersoner.

Kontakt: Marith Hesse (M), kommunstyrelsens ordförande 070-765 25 39

Partille kommun är en kommun i Västra Götaland som består av de fyra geografiska delarna Partille, Sävedalen, Jonsered och Öjersjö. Partille är en geografiskt liten (57,2 km²) men till befolkningsmängden en mellanstor kommun (Invånare 2014: 36 528), granne med Göteborg.

Visionen är att Partille ska vara en förstad att vara stolt över. En plats där det är tryggt att bo, enkelt att vara och där det är nära till allt.– Mitt i det goda livet.

Följ Partille kommun och få mer info här:

Partille.se

Partille kommun på Facebook