Paulig-institutets baristatränare nu certifierade SCAE barista skills trainers

Emmi Kinnunen och Ulla Suoraniemi från Paulig Institute i Finland är nu certifierade SCAE (Speciality Coffee Association of Europe) Barista Skills trainers, vilket innebär att de nu också kan utfärda SCAE Coffee-diplom. För tillfället är Paulig Institute det enda stället i Finland där dessa diplom kan utfärdas.

- Det här är viktigt eftersom SCAE är välkänd organisation internationellt sett. Det ger stöd och underlag för de utbildningar vi kommer att organisera. SCAE-certifikat är välkända och uppskattade bland baristas, säger Ulla.

Möjligheten att utfärda SCAE-certifikat är ett stort steg i att förbättra utbildningsnivån. SCAE vill också nå ut mer till de nordiska länderna, som har en stark cafékultur. Det finns förvånansvärt få SCAE-auktoriserade utbildare i Norden, trots att det finns gott om kaffeexperter här.

- Det är en stor sak att vi kan vara bland de första att föra in detta fina program i Finland. Först kommer vi att utbilda våra kollegor från andra länder, så att alla Pauligs tränare blir certifierade, säger Emmi.

Något som vi på Paulig Professional här i Sverige ser extra mycket fram emot.

Speciality Coffee Association är Europas ledande organisation för kaffeproffs. Organisationen främjar kaffekunskap och utbildning.