Paulig köper Robert Paulig kafferosteri och varumärken

Små partier av specialkaffe från mindre kafferosterier har under de senaste åren vuxit fram som en tydlig trend bland kaffeälskare runt om i världen. Paulig utvidgar sitt sortiment även till detta segment då Oy Gustav Paulig Ab köper Robert Paulig kafferosteri och kaffevarumärken.

Robert Paulig grundade kafferosteriet på Skatudden i Helsingfors år 1987. Idag verkar rosteriet i Tolkis i Borgå, Finland, där man flyttade in i nya lokaler år 2011. Rosteriet fortsätter sin verksamhet i samma lokaler även i fortsättningen.

Rosteriets verksamhet fortsätter i ett separat bolag
För att bevara det lilla kafferosteriets särdrag även i framtiden kommer verksamheten att fortsätta som ett separat bolag och dotterbolag under Oy Gustav Paulig Ab. Det nya dotterbolaget får namnet Oy Robert Paulig Roastery Ab.

Paulig Professional breddar genom köpet sitt erbjudande
Idag finns det en ökad efterfrågan av kundspecifika skräddarsydda produkter och det lilla rosteriet har möjlighet att producera just sådana produkter, främst inom marknaden för OOH. I Sverige kommer Roberts Pauligs OOH-produkter att säljas genom Paulig Professional, Paulig Coffee Sweden AB, som genom uppköpet breddar sitt erbjudande.

Företagsköpet förväntas träda i kraft den 31.5.2014. Affären medför inga personalförändringar. Parterna har beslutat att köpesumman inte offentliggörs. Caféverksamheten Robert’s Coffee ingår inte i affären.