Se Pax unika lösning på Elfack i Göteborg 7–10 maj

Pax AB visar sin unika lösning Momento II™ på Elfack-mässan i Göteborg 7-10 maj. Momento II™ är en timer till Pax handdukstorkar som ger dig mängder av smarta funktioner. Du kan bland annat reglera effekten på torken direkt i din telefon. En annan smart funktion är att du kan parkoppla handdukstorken med Pax Calima® badrumsfläkt. Då startar torken automatiskt vid ökad luftfuktighet.

På Elfack i Göteborg den 7–10 maj visar Pax delar ur sitt breda sortiment av handdukstorkar, bland annat nytillskottet Limbo. Pax Limbo är som standard utrustad med den nya timern Momento II™. Timern ger dig möjlighet att antingen styra din handdukstork genom den inbyggda knappen eller, för ytterligare funktioner, via appen Pax Wireless. I appen kan du bland annat reglera effekten på din handdukstork och välja att parkoppla torken med Pax Calima® badrumsfläkt. Då startar handdukstorken automatiskt när fläkten känner av ökad luftfuktighet, exempelvis när du börjar duscha.

Genom att parkoppla Pax Limbo med din Calima®badrumsfläkt startar handdukstorken automatiskt vid ökad luftfuktighet

Elfack är Nordens största mötesplats där hela el- och energibranschen visar nya produkter och lösningar.
Mässan äger rum på Svenska Mässan i Göteborg den 7–10 maj.

Välkomna till monter D06:21 och ta del av Pax unika produkter.

Pax timer Momento II™ ger dig möjlighet att antingen styra din handdukstork genom den inbyggda knappen eller, för ytterligare funktioner, via appen Pax Wireless

• interior
  • inomhusklimat
  • inomhusmiljö
  • ventilation
  • handdukstork
  • badrumsfläkt
  • badrum

Efter andra världskrigets slut ställde världen om, från lidande och förstörelse till framtidshopp och fred. I Sverige ägnades all kraft åt utveckling – ett läge som passade uppfinnaren och entreprenören Folke Andersson i Eskilstuna utmärkt. Samma år som kriget slutade startade han Pax och började tillverka köksfläktar. Namnet är förstås allt annat än en slump – Pax är det latinska ordet för »fred«.

Välståndet fortsatte att växa i Sverige, och människor fick nya vanor. Man började till exempel att duscha, både ofta och länge. Badrummens självdragsventilation räckte inte längre till. Folke Andersson, som nu flyttat huvudkontor och tillverkning till sörmländska Hälleforsnäs, såg en lösning och Pax lanserade Sveriges första fläkt skapad och godkänd för våtrum.

Varje år säljer Pax nästan 100 000 våtrumsfläktar. Sedan Folke Anderssons start har det sålts cirka 3 miljoner Paxfläktar som bidrar till bättre luft i bostäder.

I dag är Pax så mycket mer än ett fläkt-företag. Genom uppköpen av de båda företagen Dryson AB och Wösab AB breddades sortimentet med handdukstorkar och radiatorer. Det innebär att Pax hämtar kraft ur tre kraftfulla rötter, som alla är verket av nytänkande entreprenörer.

2013 förvärvades Pax av Volution Holdings, och ingår idag i börsnoterade Volution Group plc som är en ledande leverantör av ventilationsprodukter med huvudmarknader i Storbritannien och Nordeuropa.

Vi anstränger oss varje dag för att fortsätta Folke Anderssons nytänkande.
Vårt sortiment omfattar nu en full bredd av värme- och ventilationsprodukter som alla bidrar till en hållbar, modern och hälsosam miljö i hemmet.

Eva Thunholm