Grön, flamskyddad PP-fiber

En helt ny flamskyddad fiber baserad på svensk teknologi kan se dagens ljus inom en snar framtid tack vare finansiering från Mistra Innovation. Nu står uppskalning och kommersialisering på agendan.

Det dominerande syntetiska materialet i tygtillverkning är idag polyester. Projektet som går under akronymen FlameR utredde om PP (Polypropen) fiber kan konkurrera. En fiber baserad på PP är mer miljösmart både på grund av sin sammansättning, den lägre densiteten som möjliggör viktbesparingar på upp till 30% samt förbättrade möjligheter till återvinning.

Ett tyg stickat av fibrer modifierade med Paxymer® gör det dessutom möjligt att möta specifika brandkrav som finns på material inom exempelvis bilindustrin. En av projektets partners var Borgstena Group som arbetar med just bilinteriör till lastbilar. Den stora fördelen med PP i lastbilar är att en stor del av den övriga interiören i bilar idag tillverkas av PP. Att i framtiden kunna få paneler, gardiner och övriga interiörelement i samma basmaterial öppnar för betydligt bättre och enklare återvinninning av interiören.

Mistra Innovation är ett program som syftar till att koppla ihop företag med högskola och institut för att skapa nya affärsmöjligheter. FlameR har haft som syfte att utveckla en halogenfri, flamskyddad PP fiber för användning inom bland annat bilindustrin och avslutades nyligen efter 2,5 år. Projektet är ett samarbete mellan en rad industriella partners samt Högskolan i Borås och Swerea/IVF och har utvärderat huruvida Paxymer® teknologin var lämplig även för användning i fibersammanhang.

Andra partners i projektet, förutom Paxymer och Borgstena Group, var FOV, SKS och Saab Barracuda

”Att vi kom så här långt i projektet ser jag verkligen positivt på, vi har haft bra industriella partners med tydlig målbild och som verkligen förstår vad det innebär att utveckla och undersöka en ny teknologi.” säger Amit Paul VD för Paxymer och projektledare för FlameR. ”Det återstår arbete för att komma fram till ett kommersiellt material men vi har en spännande plattform för vårt fortsatta arbete och en potentiell unik produkt.”

Nästa steg är att ta projektresultaten vidare, optimera för specifika applikationer och skala upp processen.

/Paxymer AB