Minirapport från Polymerdagarna i Oslo 4-5 april 2013

Paxymer var där. Hur ska Norge kunna bibehålla konkurrenskraft i processindustrin trots extremt högt löneläge jämfört med övriga Europa. Innovationer och förädla produkter står på dagordningen. Vilket skapas genom att bevara tillverkningsindustrin i landet och göra den attraktiv för den unga generationen

Paxymer deltog vid de intressanta föreläsningarna på Polymerdagarna i Norge i början av april. Det var ett brett utbud av talare inom olika ämnen. En av de intressantaste diskussionerna var hur Norge med sin speciella situation ska kunna bibehålla sin konkurrenskraft i processindustrin.

Norge har extremt hög kostnadsnivå – 170 % över EU-genomsnittet. Till på köpet Sverige (ca 135 %) är ett lågkostnadsland jämfört med Norge. Litauen har den lägsta kostnaden i Europa med ca 20 % av den genomsnittliga kostnaden.

Ett annat intressant faktum som presenterades under mässan var att ur all olja och gas som exporteras från Norge förädlas endast 2 % till produkter, resten exporteras i sin oförädlade form.

Slutsatserna man drog i den norska plastindustrin är intressanta. Man måste hantera kostnadsstrukturen och industrins behov av att leverera förädlade produkter till kunderna genom att ha en hög innovationstakt och mycket hög kvalitet. Tillräckligt mycket mervärde för att kompensera för det högre kostnadsläget. Om Norge ska ha en chans att vara innovativa bör den första punkten på dagordningen vara att se till att det finns en stark tillverkningsindustri i landet och även att denna industri är attraktiv för den nya generation som är på väg ut på arbetsmarknaden.

/Amit Paul, MD Paxymer

Polymerdagarna – inside report

Polymerdagarna is an annual event in Norway where the processing industry gathers for a conference. There were a number of different speakers on a wide array of subjects. One of the more compelling discussions was regarding how Norway with its particular situation is going to maintain a competitive processing industry.

Norway has extremely high cost levels – the highest compared to the European Union average with about 170%. Even Sweden (about 135%) is a low cost company compared to Norway. Lithuania is currently the lowest cost country in Europe with about 20% of the average cost.

Another interesting fact presented during the fair was that out of all oil and gas exported from Norway a mere 2% is being transformed into higher value products, the rest is exported in its raw form.

The conclusion from the day was also compelling – in order to manage the cost structure and also the industry needs to deliver higher value to customers. Delivering higher value means more innovation and higher precision, enough to offset the cost disadvantage. If Norway is to have a chance to stay innovative the first point on the agenda should be to make sure that there is a strong manufacturing industry in the country and also that this industry is attractive to a new generation of young  professionals.

/Amit Paul, MD Paxymer