Ytterligare en möjlighet till “Rekommenderade” elektroniska produkter

Paxymer MB706 uppnådde nyligen den högsta statusen - “Rekommenderad” - i Byggvarubedömningen (BVB). Företaget har nu tre stycken av sina unika flamskyddsprodukter registrerade alla med högsta betyg. Detta möjliggör tillverkning av helt gröna elektronikprodukter som inte behöver undantas kunders och boendes höga kravställningar.

Paxymer har uppnått den högsta statusen – Rekommenderad för sin formulation Paxymer MB706 i Byggvarubedömningen (BVB). BVB är ett svenskt byggvaruregister som gör oberoende bedömningar av alltifrån ingående komponenter till produktionsprocess och säkerställer att högsta möjliga miljöstandard efterlevs.

”Paxymer är det enda flamskyddet i registret så vitt jag vet” säger Amit Paul VD för Paxymer, ”Det är viktigt att ge byggherrar och tillverkare en möjlighet att implementera nya gröna lösningar i byggnader och elektronikprodukter. Många av de produkter som finns idag på marknaden kräver att undantag görs från ’Rekommenderat’ kraven som ofta finns specade från kunden, det vill vi ändra på.”

Entreprenörerna tvingas till att göra undantag från kundernas krav eftersom utbudet på marknaden för gröna elektronikprodukter är så pass litet. Med Paxymers alternativa tillsatser för att flamskydda material är det inte längre nödvändigt. De möter BVBs höga krav.

Paxymer har idag tre produkter registrerade – alla Rekommenderade. Paxymer MB706 och MB702 för polypropenplast, och Paxymer MB704 för polyethylenplast.

”Vi har sett att många byggföretag engagerar sig i LEED och BREEAM certifieringar, där spelar materialval en stor roll” Säger Amit Paul ”de nya Paxymer kvaliteterna möjliggör än högre rating och därmed också ännu bättre kvalitet i inomhusmiljön för dem som sedan ska nyttja fastigheterna.”