Paysons undersökning visar: En riktigt god jul väntar e-handeln

Många konsumenter väljer att shoppa sina julklappar online och handeln förväntas slå nya rekord även i år. En undersökning genomförd av Payson bland hundratals svenska e-handlare visar att en tredjedel förväntar sig ett bättre försäljningsresultat till jul än under fjolåret. Nästan var fjärde e-handlare uppger också att deras försäljning vanligtvis stiger med över 20 procent under julen.

Payson,som är ett av Sveriges ledande företag för betalningar på nätet,har i sin senaste undersökning kartlagt vilka förväntningar de svenska e-handlarna på året julrush. Hela 34 procent väntar sig ett starkare resultat jämfört med förra året, medan 40 procent tror att deras försäljning kommer att landa på ungefär samma nivå som i fjol. De flesta e-handlare är däremot överens om att deras försäljning stiger med över tio procent i juletider. På e-handlarnas önskelista står inte bara bra affärer utan många skulle även vilja utveckla sina verksamheter med ökad marknadsföring och bättre sökordsoptimering.

– Näthandeln har haft en mycket stark tillväxt under de senaste åren och många konsumenter har upptäckt hur smidigt det är att handla sina klappar på nätet för att minska julstressen. Dessutom går det enkelt att hitta spännande och nischade saker att ge bort som kan vara svåra att hitta i fysiska butiker. Nu ser vi fram emot juletiderna där vi med största sannolikhet kommer att se ett nytt rekord för e-handeln, säger Emma Lindgren, marknadschef på Payson.

Shopping god tid innan jul
Inför julhandeln har Payson även tagit fram statistik kring när flest köp genomförs på nätet. Kartläggningen visar att vecka 49 är den mest köpintensiva veckan. E-butikerna omsätter då totalt 37 procent mer än i genomsnittsveckan under året. Få konsumenter är ute i sista minuten för att handla sina julklappar. Under förra året var julaftonsveckan nämligen en av de veckor under hela året då minst antal köp genomfördes online.

Payson tipsar: Sju saker att tänka på vid julklappsshopping online

1. Se över leveranstiderna. När är sista beställningsdag för att klapparna ska hinna fram i tid? Finns det särskilda leveransvillkor under julen att ta hänsyn till? Om du är sent ute bör du också säkerställa att varan finns i lager.
  2. Finns det lokala alternativ? Undersök om det finns e-butiker med lager i ditt närområde för att förkorta leveranstiden ytterligare.
  3. Vad gäller vid retur? Läs igenom villkoren för vad som gäller om mottagaren av julklappen vill lämna tillbaka eller byta gåvan.
  4. Jämför priser. Det kan löna sig att jämföra priser i olika e-butiker för att få det bästa priset. Använd exempelvis en prisjämförelsesajt för att göra en bedömning.
  5. Sök efter rabattkoder. Besök rabattkodsidor eller googla efter kampanjkoder för att se om du kan hitta förmånliga erbjudanden kopplat till specifika internetbutiker och produkter.
  6. Använd en säker betalningslösning. Erbjuder e-butiken säkra betalningsalternativ? Leta exempelvis efter Payson-symbolen eller märkningen ”Trygg e-handel” på sidan.
  7. Kontrollera beställningen. Granska din samlade beställning innan du trycker på köpknappen.

Hur tror du att försäljningen i din e-butik kommer att bli under årets julhandeln
jämfört med fjolårets?

Totalt
Mycket bättre än fjolåret   8 %
Bättre än fjolåret  34 %
Ungefär samma som fjolåret  40 %
Sämre än fjolåret   2 %
Hade ingen försäljning under fjolåret  15 %

Hur mycket stiger din försäljning under julhandeln jämfört med resten av året?

Totalt
1-10 procent  14 %
11-20 procent  17 %
21-30 procent  10 %
31-40 procent   6 %
41-50 procent   4 %
Över 50 procent   6 %
Försäljningen ligger på samma nivå  36 %
Försäljningen minskar   8 %

Om undersökningen:
Undersökningen har besvarats av 568 svenska e-handlare genom Paysons egen kundpanel. Panelen ombeds att besvara frågor där de får bedöma hur julhandeln kommer att gå för deras företag i år och även vad de skulle vilja förbättra med sin verksamhet inför jul.

• entreprenör
  • internethandel
  • julen
  • jul
  • julhandel
  • klappar
  • paket
  • julklappar

Payson startades 2004 med syftet att hjälpa företag och privatpersoner att ta betalt och betala på ett enkelt och säkert sätt på nätet. Idag är Payson ett av Sveriges ledande företag i området med fler än 3 miljoner användare och över 10 000 anslutna e-handelsföretag. PaysonCheckout är ett betalsystem som innefattar faktura, bank-, mobil- och kortbetalningar. Payson är ett betalningsinstitut som ägs av Svea Ekonomi.