PE skapar modern arbetsmiljö för två  kommunala förvaltningar i Linköping

PE skapar modern arbetsmiljö för två kommunala förvaltningar i Linköping

Cirka 580 medarbetare vid Social- och omsorgsförvaltningen och Integrations- och arbetsmarknadsförvaltningen ska i slutet av 2025 flytta till nya lokaler i centrala Linköping. PE Teknik & Arkitekturs inredningsarkitekter har fått i uppdrag att skapa deras nya, funktionsbaserade arbetsmiljö.

De två förvaltningarna ska ta över lokaler på Drottninggatan i Linköping, där Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen tidigare huserade, innan denna verksamhet 2022 flyttade till nybyggda lokaler i området Ebbepark. Vid den flytten stod PE för det nya kontorets inredning och efter en ny ramavtalsupphandling och förnyat konkurrensavrop har PEs inredningsarkitekter återigen vunnit kommunens förtroende. För de nu tomma lokalerna PE ska ta fram ett koncept i linje med ledorden trygghet, säkerhet och en välkomnande miljö, samt föreslå och projektera fast och lös inredning som ska stödja ett funktionsbaserat arbetssätt.

Sekretess och hållbarhet i fokus
Ungefär 400 av de cirka 580 anställda är handläggare och socialsekreterare som har stort behov av sekretess. Verksamheten möter individer i behov av stöd och hjälp för att klara sin livssituation. Parallellt med säkerhet och sekretess ska miljön vara välkomnande. PE arbetar tillsammans med fastighetsägaren Lejonfastigheters arkitekt, Tengbom, för att se till att planlösningarna ligger i linje med förvaltningarnas behov. Inom ramen för inredningskonceptet kommer ytskikten att väljas för att stämma överens med husets utformning,

– Vårt uppdrag är att utforma en kontorsmiljö som stödjer ett förnyat arbetssätt och samtidigt ger tryggheten, säkerheten och den välkomnande miljö som Linköpings kommun önskar. Samtidigt har vi ambitionen att hålla ett starkt fokus på hållbarhet genom återbruk av befintlig inredning och kloka val vad gäller nya ytskikt och nyinköp av möbler och annan inredning när detta är nödvändigt, säger Jimmie McFarland, uppdragsansvarig inredningsarkitekt på PE.

Teresia Nielsen

Presskontakt Kommunikationschef 0708858416 PE Teknik & Arkitektur

Experter på byggnader och deras närmiljö

PE Teknik & Arkitektur är experter på byggnader och deras närmiljö. Tillsammans med våra kunder planerar och formar vi hållbara städer och samhällen. PE finns representerade i hela landet och omsätter årligen cirka en miljard kronor. PE grundades 2006 och är noterat på̊ Nasdaq Stockholm.

PE Teknik & Arkitektur
Hantverkargatan 25 A