Lambertsson <3 Musikhjälpen

Musikhjälpen är på plats i Umeå! I kväll den 11 december klockan 20 börjar

direktsändningen som pågår i 144 timmar. Lambertsson fick det spännande uppdraget att bygga och etablera studion och alla servicemoduler på Rådhustorget.

Dygnet runt från den 11 till den 17 december direktsänder Musikhjälpen radio och tv från

Rådhustorget i centrala Umeå för att samla in pengar till bekämpningen av barnsexhandeln i

världen. Barn är inte till salu! Musikhjälpen, som produceras av Sveriges Television och Sveriges Radio, firar tio år i år och lika länge har Lambertsson etablerat insamlingsprojektets ”högkvarter”.

- Det är en stor apparat på liten yta, verkligen ett specialprojekt. Vi har utvecklat etableringen hela tiden så det ska bli så bra som möjligt och i år är det studion vi har förbättrat, säger Håkan Kämpe som är Lambertssons projektledare för Musikhjälpen.

Studion med sina stora glaspartier byggdes på Lambertssons depå i Västerås innan den och ett flertal andra moduler transporterades till Umeå.

- Vi har utformat studion helt enligt SVT:s önskemål, exempelvis målat taket svart för att inte få några ljusreflektioner. Det är ett roligt projekt att vara med i, det är spännande att få göra något annat än de vanliga modulerna, säger Lambertssons depåchef Peter Wistrand som ansvarat för bygget.

Att sända Musikhjälpen kräver inte bara en studio med faciliteter för programledarna Farah Abadi, Molly Sandén och Kalle Zackari Wahlström, som alltså inte lämnar studion på sex dagar. Det behövs också moduler för teknik och sändningspersonal, ett green room till gästande artister, vaktbod och insamlingskontor. Dessutom hägnas alltihop in och försörjs med el, belysning, vatten och avlopp. Arbetet att få allt på plats tog tre dagar att färdigställa.

- Som mest är det 150 personer på plats som ska jobba med sändningarna så det krävs en del planering, men det gick jättebra och blev riktigt fint, säger Magnus Lindén som ansvarat för etableringen i Umeå.

Lambertsson har startat en elektronisk insamlingsbössa – vad med och bidra till Musikhjälpens insamling du också! http://bossan.musikhjalpen.se/insamling/lambertsson-mh2017

För ytterligare information, kontakta: Ola Angel, Lambertsson Sverige AB, 0733-37 61 00

• #lambertsson
  • #studio