Foto: Dmitriy Karfagenskiy / Unsplash

Inkubatorn på Peak Region växlar upp med proffshjälp till nya företag i länet

Erfarna företagsledare stöttar nystartade företag i att snabbare komma ut på marknaden och testa sin produkt. En så kallad Accelerator startar i Åre. Syftet är att utveckla det regionala näringslivet.

- Vi startar Acceleratorn för att säkra det regionala behovet av framgångsrika bolag över tid. Vi hjälper nystartade företag som redan finns i länet, så kallade Start-up bolag, att skala upp sin verksamhet. Men det är också ett sätt att attrahera bolag från ett större upptagningsområde utanför Jämtlands län, säger Pelle Simonsson, affärsutvecklare på Inkubatorn på Peak Region AB.

Bakom satsningen står Inkubatorn på Peak Region AB tillsammans med bland andra investerarnätverket E14 Invest, Mittuniversitetet, Jämtkraft, samt Åre kommun och Region Jämtland Härjedalen. Med att stötta är också flera av de bolag som finns i kontorshotellet House Be i Åre, där Acceleratorn ska lokaliseras.

Tio får chansen

Tio Start up-bolag får möjlighet att utveckla sin affärsidé i den första antagningen. Acceleratorn tar emot ansökningar under våren och drar igång verksamheten till hösten.

— De starka investerare vi har i vårt nätverk söker bolag med stor potential, med den här etableringen kan vi locka de allra bästa bolagen till vårt län, vilket på sikt kommer att ha stor betydelse för regionens attraktionskraft, säger Elisabeth Thand Ringqvist, ordförande E14 Invest och ledamot i styrelsen för Peak Region AB.

Nordens vintersportmekka attraherar

Det långsiktiga syftet är att etablera Åredalen som en dragare för ambitiösa Start ups, likt Stockholm, Berlin och London, eller skidorten som Boulder, Colorado som växte upp i bakvattnet av Silicon Valley under 90-talet. Åre fungerar redan i dag som en plats för entreprenörer som vill kombinera sitt företagande med en aktiv livsstil. Utöver det finns i Åre också en stark närvaro av företagsledare och riskkapital, då flertalet har sina fritidsboenden i Åredalen.

— Vi ser väldigt positivt på den här satsningen som Inkubatorn gör. Tillsammans med Jämtkraft och det Start up-community som finns i Åre med House Be och E14 Invest så har vi stora förhoppningar att vi ytterligare lyckas etablera Åre som en Start up-vänlig kommun med enorma möjligheter framåt, Martin Söderström, Tillväxtchef Åre Kommun.

Starkt varumärke

Åre blev nyligen utsedd till årets nyföretagarkommun, och mötesplatser som Åre Business Forum har gett Åre ett mycket gott varumärke för etableringar och nyföretagande. Med ett nav i Åre som attraherar starka företagare kommer hela länet att gynnas i ett längre perspektiv.

— Jämtkraft vill vara med och bidra till utveckling av regionen. En hållbar, konkurrenskraftig och energisk utveckling. Åre, Östersund och Jämtland i stort, har alla förutsättningar att vara en nationell och även internationell hubb för innovation och utveckling. Vi vill skapa nya jobb, attrahera nya kompetenser och bli en dynamisk och attraktiv region, säger Erik Brandsma vd för Jämtkraft.

Acceleratorprojektet finansieras av Åre kommun, Jämtkraft, House Be och E14 Invest som bas, men satsningen är också uppväxlat med regionala tillväxtmedel, samt EUs strukturfonder.

Pelle Simonson

Inkubatorledare, tf vd 070-336 03 49