42 studenter från Sportstech på världens största outdoormässa

42 studenter från Sportstech på världens största outdoormässa

PRESSMEDDELANDE

Med uppdraget att etablera internationella kontakter är just nu 42 studenter från Sportstech, Mittuniversitetet, på ispo-mässan i München. Satsningen är ett resultat av Sportstechs samarbete med Peak Innovation och syftet är att visa upp utbildningen, aktuell forskning och produktutveckling.

Ispo (The International Sports Business Network) är världens största och mest prestigefyllda mässa med inriktning på sport och outdoor, och anordnas varje år i München. Genom samarbetet med Peak Innovation och Scandinavian Outdoor Group har Sportstech fått möjligheten att ställa ut i Scandinavian Village, där 25 skandinaviska outdoorföretag ställer ut. Peak Innovation står för delar av Sportstechs kostnader samt rådgivning till studenterna inför mötet med outdoorbranschens aktörer.

Studenterna, som samtliga kommer från programmet ”Sportteknologi - Innovativ produktutveckling med inriktning på sport och upplevelser”, har som uppgift att marknadsföra sig själva, utbildningen och regionen. I montern visar de bland annat upp en friformsmaskin för prototypframtagning och tar på beställning fram tredimensionella ritningar i avancerad CAD-miljö. Målsättningen är att etablera kontakt med internationella tillverkare och producenter för examensarbeten och produktutveckling.

Lina Byggnings och Sofia Löfstrand är båda 3-års studenter på Sportstech. Inom ramen för sin utbildning har de deltagit i olika projekt kopplade mot näringslivet, bland annat Segebaden och utvecklingen av deras nya pulka.

- Här på ispo har vi fått en bra inblick i outdoorbranschen, både nationellt och internationellt och möjligheten att knyta kontakter är stor. Att bygga relation med företagen är en viktig del av vår utbildning.

För Peak Innovation är ispo en bra kanal för att nå internationella aktörer inom sport- och outdoorbranschen för framtida samarbeten och etableringar i Jämtlandsregionen.

- Givetvis ska vi vara med och visa upp regionens talangfulla studenter samt initiera samarbeten mellan Mittuniversitetets forskare och företagen i branschen. Det gäller att synas på de arenor där företagen profilerar sig i syfte att visa att vi både vill och kan vara en viktig aktör för outdoor- och sportbranschens framtida utveckling, förklarar Tomas Ekström, Peak Innovation.

Tomas Ekström, tomas.ekstrom@peakinnovation.se, 070-564 55 04
Janna Thalén, informatör, janna.thalen@peakinnovation.se, 0708-66 01 99

Mer information om Sportstech på http://www.sportstech.se/

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.