Åre internationellt intressant för tv-produktioner (med bild)

Åre internationellt intressant för tv-produktioner (med bild)

I och med TV 3:s storsatsning Landskampen, som drar igång den 27 januari, förstärker Åre och Jämtland sin position som spelplats för tv-produktioner. Anders Sundberg, vd på OTW Television och ansvarig för produktionen av Landskampen, menar att Åre har potential att bli Sveriges motsvarighet till Fort Boyard.

– Åre är en fantastisk plats för att producera tv av den här kalibern. Miljön, människorna, atmosfären – allt stämmer. Om programkonceptet blir en succé ser jag stora möjligheter att exportera formatet internationellt, vilket i förlängningen kan innebära att tv-bolag från hela världen vill komma till Åre för att spela in sin lokala version. Det blir lite som Jämtlands motsvarighet till Fort Boyard, säger Anders Sundberg, bördig från Östersund.

Den 27 januari drar TV3:s storsatsning Landskampen igång. I tio avsnitt, som samsänds i både Sverige och Norge, kommer framgångsrika vinteridrottare från Sverige och Norge att tävla mot varandra för att en gång för alla slå fast vilket land som är vinternationen nummer ett.

Lasse Lindqvist, vd för Peak Innovation och som deltagit i förarbetet var på plats en av de första inspelningsdagarna.
– I Jämtlandsregionen välkomnar vi naturligtvis dessa typer av produktioner. Det ger oss möjlighet att visa upp våra fantastiska förutsättningar i form av natur, infrastruktur och kompetens. Det här är en del av vårt arbete med att göra regionen till världsmästare inom utvecklingen av turism, sport och friluftsliv.

Peter Forsberg, Pernilla Wiberg, Magdalena Forsberg och Jon Olsson är några av idrottsstjärnorna i den svenska laguppställningen liksom Torgny Mogren som i det första programmet drabbar samman med Norges legendariska längdskidhjälte Björn Dählie.

– Jag har dubbelt intresse för mitt deltagande i Landskampen, självklart som motståndare till Sverige i tävlingarna men även som medspelare när det gäller investeringar i den expansiva och intressanta Åreregionen, förklarar Björn Dählie.

Peak Innovation har bistått produktionen med expertis kring sport och outdoor.

– Peak Innovations kunskap och kontaktnät har varit ovärderligt i vårt förberedelsearbete med Landskampen, avslutar Anders Sundberg.

Lasse Lindqvist, vd, lasse.lindqvist@peakinnovation.se, 070-636 2007

Anders Sundberg, vd OTW Television, 070-819 19 71

Janna Thalén, informationsansvarig, janna.thalen@peakinnovation.se, 0708-66 01 99

Satsningen Peak Innovation stimulerar forskning och affärsutveckling inom och mellan områdena turism, sport och friluftsliv, www.peakinnovation.se. Peak Innovation ingår i VINNOVAS program VINNVÄXT inom vilket tolv ledande tillväxtmiljöer finansieras.