Elitidrottare ska ge fler affärer

Elitidrottare ska ge fler affärer

Maria Pietilä Holmner, Ida Ingemarsdotter och Anna Holmlund är några av de elitidrottare som ska drillas till att bli framgångsrika företagare och företagsutvecklare i Sveriges första sportinkubator. Där ska idrottarnas vinnarkultur tas tillvara.

Elitidrottare har en unik framgångkompetens. De är drivna av passion och de förstår att den enda vägen till toppen är genom en nödvändig insats. Det tankesättet ska nu tas till vara i en sportinkubator hos Peak Innovation för att få fler framgångsrika innovationer och företag.

– Vi har så otroligt många elitidrottare i Sverige som vi inte använder. Vi är stolta över dem men ger inte idrottaren chansen att nyttja sin fulla potential. De har vinnarkulturen i sig och den ska vi tillsammans sprida och använda för att skapa utveckling och tillväxt, säger Anna Ottosson, ansvarig för Sportinkubatorn på Peak Innovation.

Genom Sportinkubatorn ska en modell tas fram att coacha elitaktiva att förstå vad deras framgångskompetens består av samt hur den kan appliceras på andra områden än idrottskarriären, till exempel som anställd eller företagare inom näringslivet.

– Som idrottare är man en passionerad projektledare för projektet ”vinna OS- och VM-medaljer” vilket är en kompetens som inte finns på papper eller som man får i skolan, men som förmodligen är användbar i en företagsutveckling, säger Maria Pietilä Holmner, alpin landslagsåkare.

Sportinkubatorn första del pågår fram till september 2016 och innehåller förutom kompetensutveckling kring ”affären” idrottare, även kunskap om varumärken och avtalsförhandling. Med som företagspartners är Manpower och Persson Invest.

– Dessa toppidrottare har redan lyckats bli riktigt framgångsrika. Den här målgruppen är normalt extremt målfokuserade, drivna och engagerade vilket stämmer med de förmågor som våra allra bästa säljare och entreprenörer har, säger Björn Rentzhog, vd och koncernchef Persson Invest.

Deltagare:
Maria Pietilä Holmner alpint
Ida Ingemarsdotter längd
Teodor Pettersson längd
Anna Holmlund skicross
Tiio Söderhielm skidskytte
Torstein Stenersen skidskytte
Mona Brorsson skidskytte
Max Gordon Sundqvist alpint

Coacher:
Magnus Swartling, coach och organisationsutvecklare. Tidigare världsmästare i curling.
Linda Norrman, coach och mental tränare.

Företagspartners: Manpower och Persson Invest AB

För mer information kontakta:
Anna Ottosson, verksamhetsledare område Sport, Peak Innovation, 070-609 00 76
Björn Rentzhog, vd och koncernchef Persson Invest, 070-301 02 62

Om Peak Innovation
Peak Innovation har ett nationellt uppdrag att leda en framtidssatsning för tillväxt genom att stimulera forskning, affärsutveckling, matchmaking och positionering inom turism, sport och friluftsliv. www.peakinnovation.se

Peak Innovations uppdrag är att öka förutsättningarna för att idéer inom sport, turism och friluftsliv blir innovationer, som i sin tur blir företag eller utvecklar företag som erbjuder tjänster eller produkter. Peak Innovation finansieras av VINNOVA, Region Jämtland Härjedalen, Mittuniversitetet och Åre Kommun och är en partner som erbjuder kontakter, kunskap och drivkraft för forskning och affärsutveckling.