Vd och medgrundare Pia-Maria Hauschild

HeartBalance vinner Venture Cup North 2023 och tar plats på Företagarnas prestigefyllda lista "103 unga idéer".

Vid Venture Cup North - en av årets viktigaste tävlingar för morgondagens entreprenörer - utsåg juryn HeartBalance till vinnare i kategorin Beyond Academic med följande motivering:

"Baserat på gedigen forskning erbjuder företaget en lösning på en av de växande utmaningarna i det moderna samhället, med målet att leva i harmoni och balans, idag och i framtiden. Företaget vet vad hjärtat önskar."

Samtidigt uppmärksammas HeartBalance för sin banbrytande teknologi genom att inkluderas på Företagarnas prestigefyllda topplista - "103 unga idéer". Listan speglar entreprenörskraften i hela landet och publiceras i Tidningen Företagaren och på foretagarna.se.

HeartBalance utvecklar en ny teknologi baserad på över 20 års omfattande forskning. Denna teknologi möjliggör upptäckt och förebyggande av stressrelaterade psykiska hälsotillstånd, såsom utbrändhet, depression och sömnstörningar, innan symtom uppstår.

Genom en bärbar enhet som kombineras med en app mäter HeartBalance det autonoma nervsystemet, vilket gör individens hälsostatus synlig och ger personliga interventioner för att förbättra återhämtning och långsiktigt välbefinnande.

– HeartBalance teknologi används idag främst av ledande kliniker i Tyskland och Österrike. Nu utvecklar vi nya marknader inom sport- och hälsosektorn genom att erbjuda - HeartBalance Inside - en API-lösning som gör det möjligt för andra mjukvaruföretag inom området att integrera tekniken i sina appar, säger vd och medgrundare Pia-Maria Hauschild.

Pia-Maria Hauschild är ursprungligen från Österrike, men driver idag sitt företag från Åre och Östersund.

- För mig är Åre Östersund en perfekt plattform att driva ett innovativt företag på. En plats med ett dynamiskt näringsliv, närhet till naturen och en aktiv livsstil.

HeartBalance är en del av Peak Innovations accelerator och inkubator.

Pia-Maria Hauschild, CEO
    HeartBalance Innovations AB